Tips voor gezond starten met trainen

22-08-17 / Paul Zwama

September is aangebroken en september is traditioneel een hele sportieve maand voor veel Nederlanders. Het lijkt een beetje op januari. De zomervakantie zit erop en er moet weer gesport worden, om de zomerkilo’s tegen te gaan. Dat is natuurlijk bewonderenswaardig en juichen wij vooral toe, maar wellicht is ook goed om even bij onderstaand stil te staan. Balans is ook belangrijk en je wilt niet je lichaam in een keer overtrainen.

Te veel trainen

Ga niet als een gek ineens 5 keer per week hardlopen of bootcampen, dit maakt je eerder kapot dan dat het je helpt. Begin je net met sporten dan kun je jezelf minder belasten, dan als je al een goede basis hebt. Dus hoeveel beweging goed voor jou is, is heel persoonlijk. Het hangt af van je doel (sportieve prestatie, afvallen, energiek voelen) en de activiteit die je uitvoert.

Zorg voor goede schoenen/materialen. Bijna iedereen kan hardlopen, maar er is een groot verschil tussen hardlopen en hardlopen. Volg je mij nog? Bij sporten als lopen, maar ook bepaalde bootcamp oefening kunnen je knieën en enkels belast worden met vijf keer je eigen lichaamsgewicht. Goede schoenen met de juiste demping helpen deze klap opvangen.

Je lichaam snakt na iedere training naar eten en vocht. Ik kan mij voorstellen dat je misschien meer zin hebt in een koude cola na een zware training op een warme dag, maar je lichaam heeft daar werkelijk niets aan. De suikers zorgen voor snelle energie, om je vervolgens met een energie dip te belonen. Drink daarom water na de training en eet bijvoorbeeld wat kwark of yoghurt!

Bewegen

Neem vooral dat zomergevoel mee naar september. Ga naar buiten en beweeg. Ervaar wat bij jouw past. Onze vitaliteitscoaches kunnen je helpen om uit te zoeken wat bij jou past en voor jou werkt. Zo kunnen ze een op maat gemaakt trainingsschema voor je verzorgen. Het enige wat jij natuurlijk hoeft te doen is dat aan ze te vragen.

Met sportieve groet,

Paul Zwama

Deel:

Terug naar nieuws