Creatief met Havermout

02-01-18 / Laurina de Vries

Er wordt regelmatig gesteld dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Je ontbijt heeft impact in hoe je je gedurende de dag voelt én wat je verder eet. Veel suikerrijke producten, zoals muesli vol suiker, bij je ontbijt kunnen ervoor zorgen dat je de hele dag zin hebt in suiker. Zelf ontbijt ik daarom graag met warme havermout, vooral in de winter. Door verschillende recepten kun je het elke keer net weer wat anders maken en creëer je elke ochtend weer een feest op je bord! Probeer eens een van de onderstaande recepten.

Gezond bananenbrood

– 3 bananen – 3 eieren – 150 gram havermout – 1,5 theelepel bakpoeder – Handje walnoten – snuf kaneel – bakpapier – cakevorm
Verwarm de oven voor op 200 graden. Mix de bananen, eieren, bakpoeder en kaneel met de staafmixer tot een glad beslag. Voeg daarna de havermout toe en mix nog even door zodat je de juiste dikte hebt van je beslag. Leg daarna het bakpapier in de cakevorm en giet het beslag erin. Leg de walnoten op de bovenkant van je cake en strooi er nog wat kaneel overheen. Bak het bananenbrood in ongeveer 30 minuten gaar. Het bananenbrood is klaar als de bovenkant goed droog is. Je kunt het bananenbrood ook in stukken snijden en invriezen, zo kun je op drukke tijden in de avond een plak uit de vriezer halen zodat je ‘s ochtends geniet van een gezond ontbijt.

Chocolade mugcake

– 1 ei – 1 banaan – 3 eetlepels havermout – theelepel cacaopoeder (of meer naar smaak) – mok
Pak de mok en snij de banaan in plakjes. Prak deze daarna met een vork klein en voeg het ei toe, daarna de havermout en ten slotte de cacaopoeder. Zet de mok 2 minuten in de magnetron (totdat de bovenkant opgedroogd is) en zet je mug cake op een bord.

Peer havermoutje

– 6 eetlepels havermout – (soja) melk – 1 theelepel vanille extract – 1 peer –kaneel – handje noten
Doe de havermout in een kom en voeg melk toe totdat de havermout net onder water staat. Voeg daarna de vanille, kaneel en stukjes peer toe en zet dit 2 minuten in de magnetron. Voeg noten pas toe als je je havermoutje uit de magnetron haalt.

Havermout pannenkoekjes

– 1 banaan – 1 ei – 1 theelepel bakpoeder – 35 gram havermout – 1 theelepel kaneel – Scheutje (plantaardige) melk – Kokosolie/olijfolie of roomboter om in te bakken
Mix in de blender of met de staafmixer de banaan en het ei tot een glad beslag. Voeg daarna de kaneel en bakpoeder toe. Doe de havermout bij het mengsel en mix nog even door. Het beslag hoeft niet te dun te worden. Verhit daarna wat olie of boter in de pan en maak kleine pannenkoekjes.

Variatie?

Bovenstaande recepten zijn er slechts enkele van de vele, je kunt met havermout eindeloos variëren. Je kunt bijvoorbeeld appel, rozijn en kaneel toevoegen voor een appeltaart-havermoutje. Geraspte kokos met mango op een koud havermoutje zijn perfect voor een zomerse dag. En wat dacht je van gedroogde vijg met wat pindakaas en kaneel tijdens de koude dagen.

Eet smakelijk – Laurina

Deel:

Terug naar nieuws