De keerzijde van de medaille: wanneer gezond gedrag ongezond wordt

28-08-18 / Laurina de Vries

Vandaag wil ik het graag over de keerzijde van een gezonde lifestyle hebben. Want wanneer wordt gezond gedrag ongezond? Ik werd geïnspireerd door de documentaires van Jet van Nieuwkerk, genaamd ‘niet gezond meer’. In deze documentaire ging het over de vraag wanneer een gezonde lifestyle ongezond is.
Op zich is er niks mis met een gezond levensstijl, integendeel. Maar wanneer je merkt dat je je schuldig voelt als je een work-out hebt overgeslagen, een extra sportsessie wilt plannen omdat je een stukje taart hebt gegeten of sociale evenementen mijdt omdat je daar niet gezond kunt eten of alcohol zult drinken, is ‘het niet gezond meer’.

In de documentaire wordt gesproken over de term ‘orthorexia’. Als ik zoek naar de definitie vind ik allereerst dat het geen officieel erkende eetstoornis is. Daarnaast lees ik dat mensen met ‘orthorexia’ overmatig bezig zijn met gezond eten en bepaalde voedingsstoffen mijden omdat deze niet gezond zijn en daarbij obsessief denken en handelen wat betreft voeding. Toch wil ik in deze update graag ver weg blijven van de term ‘othorexia’. Mijn doel is dat je gaat nadenken in hoeverre jij gezond bezig bent en daarvan geniet, of dat je erg veel moet van jezelf en alles dwangmatig wordt.

Ik wil je graag een aantal tips geven waarmee jij een goede balans kunt vinden in je gezonde lifestyle.

Eet wat voor jou een 9 is, en laat die 6 liggen.

Vaak zie ik om mij heen dat mensen gaan diëten en alle ongezonde dingen uit hun dieet verbannen, geen snoep, koek en chips meer. Maar juist door zo streng te zijn komt er een moment dat je uit frustratie alles tegelijk naar binnen werkt. Skip daarom niet alle ongezonde dingen, maar geniet van de ongezonde snack die voor jou echt een 9 is.

Ga per dag voor een geniet moment.

Ik ben gek op chocolade of (pindakaas) oreo koekjes. Als ik dit nooit meer mag eten, zou ik enorm chagrijnig worden. Daarom geniet ik elke dag van een klein stuk  van mijn favoriete snack. Je kunt ook op zoek gaan naar de gezonde(re) variant van die snack of dat drankje. Denk ook eens na over de associatie, zie je een biertje drinken vooral als een ontspanningsmoment? Deze kun je misschien ook vervangen voor een alcohol vrij biertje of een kop thee terwijl je relaxt op de bank zit. Luister goed naar je lichaam, behoefte aan suiker kan ook behoefte aan energie betekenen.

Stel prioriteiten en bepaal jouw (realistische) doelen.

Probeer om wekelijks je prioriteiten te bepalen. Wat is op dit moment belangrijk voor jou? De ene week betekent het misschien dat je graag 4 keer wilt sporten, en de andere week wil je juist 2 avonden niks doen en relaxen. Prioriteiten stellen mag ook betekenen dat je die sportsessie eens skipt, en met een vriendin afspreekt én dat je je daar goed bij voelt. En welke doelen stel jij jezelf? Zijn deze realistisch?

Hoe wil je dat andere mensen jou zien?

Wellicht een confronterende vraag, maar bepaal eens hoe je wilt dat anderen jou zien én stel de vraag eens. Ben jij de fitte en energieke vriend(in) die ook houdt van een borrel? Of ben jij de strenge healthfreak, waarbij alles in het teken staat van gezondheid en controle.

 

 

Deel:

Terug naar nieuws