Winter: 6 tips voor de Donkere Dagen

28-11-16 / Paul Zwama

De winter staat voor de deur. Weinig zonneschijn, meer regen, kou en wind, brrr. Waarschijnlijk zie je net als ik de zon liever schijnen! Maar hoe kom je nou met een lach en zonder verlies van vitamine D de winter door? Een paar kleine tips. Er zit zeker iets tussen waar jij iets aan hebt.

Ontspanning

Geef allereerst toe aan het ritme waar je in de winter in beland. In de natuur is te zien dat energie zich terugtrekt. Dieren leven minder snel en slapen veel. Dit gebeurt ook bij ons. Geef hier aan toe en slaap als je slapen wilt. Kans is groot dat je in de winter behoefte hebt aan 45-75 minuten meer slaap! Lekker toch? Wees aardig voor jezelf. Neem is deze donkere periode regelmatig eens tijd voor jezelf een lekker verwarmd bad, een massage of met eee boek op de bank. Kortom trek je af en toe eens lekker terug. Tijd voor jezelf is sowieso belangrijk, zeker de komende maanden.

Beweging

Blijf genoeg bewegen. Het is verleidelijk om na werktijd op de bank te kruipen, maar je lichaam/geest hebben behoefte aan beweging. Ga hardlopen of doe aan een leuke sport waar je energie van krijgt. Indoor tennis, squash, fitness, bowlen, vast iets waar je zin in hebt.

Ritme

Sta altijd op hetzelfde tijdstip op. Als je een maand lang elke dag op hetzelfde tijdstip opstaat, is je lichaam het gewend. Hierdoor ben je minder moe en heb je meer energie.

Licht

Laat het licht binnen. Licht stimuleert de aanmaak van dopamine, waardoor je meer energie krijgt. Kunstmatig licht helpt niet; je hebt zonlicht nodig. Doe ’s ochtends snel de gordijnen open en ga regelmatig naar buiten. Ook als de zon niet schijnt krijg je wel natuurlijk licht.

Voeding

Blijf gezond eten. Door gezond te eten werk je aan je weerstand. In de winter hebben we vaak de neiging om veel vet en suiker op te slaan als reserves, dat is tegenwoordig niet meer zo hard nodig.

Realistisch

Eis niet teveel van jezelf. Stress is een grote aanslag op je weerstand. Aangezien je weerstand in de winter verminderd is ben je hier extra vatbaar voor. Probeer langdurige stress door eindejaar deadlines, of de eis dat je het perfecte kerstdiner moet bereiden te vermijden.

Sportieve groeten,

Paul Zwama

Deel:

Terug naar nieuws