Dagelijks eetpatroon

14-12-17 / Laurina de Vries

In de komende updates gaan we wat inzoomen op de onderwerpen waarover de meeste voornemens gemaakt worden. Vandaag het onderwerp voeding. Er zijn zoveel verschillende ideeën over wat gezonde voeding is dat het soms moeilijk is om door de bomen het bos te zien. Daarom vandaag een aantal richtlijnen om je hierbij te helpen.

Eet zo puur mogelijk

Wat wij allereerst adviseren is om zo puur mogelijk en onbewerkt voedsel te eten. Hoe meer je eten bewerkt is, des te ongezonder het is. Probeer in plaats van maaltijden met kant- en klaar sausjes verse kruiden te gebruiken. En maak een lekker warme kom havermout in plaats van kwark met gesuikerde muesli. Puur en onbewerkt eten hoeft niet te betekenen dat je extra lang in de keuken staat, het is vooral een andere manier van eten.

Ingrediëntenlijst

Een ander advies is om te kijken naar de lengte van de ingrediëntenlijst. Over het algemeen geldt dat hoe korter deze is, hoe gezonder. Vooral als je wat vage termen ziet staan. En als je dan toch je ingrediëntenlijst checkt, onthoud dan dat de volgorde wat zegt over de hoeveelheid van dat ingrediënt in het product. Zie je suiker bijvoorbeeld op de tweede plek staan, dan weet je dat dit veel in dit product aanwezig is.

Luisteren naar je lichaam

Wat betreft voeding zijn er veel verschillende meningen, de een zegt dat je het beste zo weinig mogelijk koolhydraten kunt eten, de ander pleit voor een plantaardig dieet, en weer een ander gaat voor een glutenvrij dieet. Ga niet te veel mee in hypes en luister naar je lichaam. Onthoud altijd dat balans het codewoord is. Balans betekent een voedingspatroon met voldoende koolhydraten, eiwitten en vetten. Het helpt daarbij als je gevarieerd eet. Verder is het belangrijk om rekening te houden met je activiteitsniveau.

Sport je meer dan 4 keer per week? Dan is het goed om wat extra koolhydraten te eten. Sport je af en toe? Dan is het niet nodig.

Lifestyle- verandering

Crash-diëten zijn van korte duur. Ze helpen je om in korte tijd af te vallen. Maar ga je daarna weer over op je oude voedingspatroon, dan kom je weer snel aan. Dit maakt het belangrijk om je voedingspatroon aan te passen naar een lifestyle die voor jou vol te houden is. Geniet af en toe van de iets minder gezonde dingen die je erg lekker vindt, en heb al basis een gezond voedingspatroon. Het kan helpen om de 80/20 regel in te voeren. De 80% procent is de gezonde voeding, de 20% de iets minder gezonde voeding.

Suikers

In veel producten die we dagelijks nemen zit helaas suiker verwerkt. Ook als je je hiervan bewust bent is het moeilijk om dit helemaal te voorkomen. Probeer daarom om in de drankjes die je tot je neemt geen suiker te drinken. Drink vooral water, thee en met mate koffie.

Heel veel eetplezier,

Laurina

Deel:

Terug naar nieuws