6 energiebronnen om uitgerust je dag door te komen

19-02-18 / Laurina de Vries

In periode van drukte moeten we vaak keuzes maken, we hebben geen tijd meer voor alle dingen die we willen doen. We schrappen daardoor vaak belangrijke dingen en vergeten dat we ook onze batterij moeten opladen. Juist in periode van drukte is het belangrijk om je energiebronnen niet te verwaarlozen. In deze update daarom een aantal tips zodat je vol energie én met minder stress de dag doorkomt.

Een goede nachtrust

Wanneer mensen druk zijn gaan ze vaak wat later naar bed om nog even die ene taak te kunnen afronden. Maar bezuinig niet op je nachtrust, door voldoende slaap herstelt je lichaam en blijft je immuunsysteem gezond. Je blijft hierdoor weerbaarder. Als volwassene heb je gemiddeld 7 tot 9 uur nodig. Chronisch slaaptekort zorgt voor verschillende verstoringen in het functioneren van het lichaam en de hersenen.

Eten en drinken

Wanneer je een drukke dag hebt en van de ene plek naar de ander vliegt, vergeet je misschien wel eens te drinken of te eten. Voldoende eten en drinken is belangrijk en zorgt dat je genoeg energie hebt om je dag goed door te komen. Koop daarom een goede drinkfles zodat je ook onderweg kunt drinken. En doe de avond van tevoren alvast fruit en gezonde snacks in je tas zodat het gemakkelijk is om te eten.

Sporten

Ook sporten valt bij veel mensen in de categorie ‘flexibel’ en ‘vervangbaar’. In drukke perioden is je avondje sporten ook inwisselbaar voor een andere, in jouw ogen belangrijkere taak. Maar sporten geeft je juist energie! Daarnaast is het effectief bij stress omdat je teveel aan stresshormomen worden afgevoerd. Daarnaast maakt je lichaam het gelukshormoon enforfine aan, dit geeft een gelukzalig en euforisch gevoel. Plan daarom in het weekend je sportmoment(en) in en geef deze prioriteit.

Voldoende daglicht

Daglicht is belangrijk voor de aanmaak van vitamine D. Daglicht zorgt voor een goede werking van je biologische klok, welke verantwoordelijk is voor allerlei processen in je lichaam. Daarnaast helpt voldoende daglicht om een depressie te voorkomen. Loop daarom in je lunchpauze een rondje buiten, 2 voordelen; zonlicht en beweging!

Blijf actief tijdens de dag

Zorg voor een actieve houding tijdens je werkdag. Rechtop achter je bureau, afgewisseld met staan en zitten, geeft meer energie dan ingezakt werken. Vergeet ook niet om tijdens je werkdag af en toe te lopen en wat te rekken en strekken. Hiermee behoud je meer energie en kom je niet stijf thuis na een dag werken.

Ga voor langzame suikers en zorg voor serotonine

Wanneer je weinig energie hebt ga je misschien het liefst voor een grote koffie met veel suiker of voor een koekje vol suiker. Dit geeft je gedurende een korte periode energie, maar dit neemt weer snel af. Probeer minder pieken in je energie te hebben door het eten van volkorenproducten, groenten, fruit, noten en zaden.

Deel:

Terug naar nieuws