Focus in je werkdag

23-09-19 / Paul Zwama

Concentratie en focus zijn hekelpunten van de hedendaagse maatschappij. De helft van de kinderen krijgen ADHD als label en een krantenartikel is wel heel erg lang om te lezen. Waar vroeger een boek van 150 pagina’s een peulenschil was pakt men vandaag de dag een red bull om 14:00 om door de tweede helft van de dag te komen. Wat kan jij doen om je concentratie te verbeteren?

Wat is concentratie?

Concentratie is een soort combinatie van ritme en discipline gericht op een van tevoren duidelijk vastgesteld doel. Welke taken of activiteiten zijn voor jou nu werkelijk het belangrijkst? Waar wil je naartoe? Het werkt om dagelijks je belangrijkste taken om een rijtje te zetten zowel privé als op je werk.

Vervolgens komt het aan op het ontwikkelen van discipline in het ritme van de dag. Ik begin zelf dagelijks met een zuiver en gezond ontbijt waar ik zeker 10-20 minuten de tijd voor neem en op de meeste dagen gaat hier een hardlooptraining aan vooraf. Ik geloof namelijk dat aandacht voor lichaam en geest, enorm helpt bij het concentreren. Na het ochtendritueel begin ik met wat ik het meest belangrijk vind die dag en zelden is dat het openen van mijn email.

Pauzemomenten zorgen voor focus in je werkdag

De hele ochtend gefocust aan een item werken, is natuurlijk erg moeilijk. Onverstandig ook, want je hebt juist de afwisseling tussen inspanning en ontspanning nodig om alert en mentaal fit te blijven. Een techniek om na iedere 25 minuten je brein enkele minuten rust te gunnen werkt erg goed en voelen als beloning voor je hersenen. Vier uur non-stop hardlopen houd ik ook niet vol, daar heeft mijn lichaam ook pauze voor nodig.

Het is daarom ook verstandig om na iedere 2-3 uur een iets langere pauze te nemen; wandel een stukje, speel een potje pool of fiets een stukje op de kantoorfiets! Die korte momenten van ontspanning zorgen ervoor dat je fit en scherp blijft gedurende de dag. Ik weet zeker dat je zult merken dat je veel meer overzicht houdt, meer gefocust blijft, meer voldoening ervaart en simpelweg meer gedaan krijgt in minder tijd. Ik daag je uit om het te proberen.

Afleidingen of verslaving

Daarnaast is het verstandig om je verslavingen eens op een rijtje te zetten. Ben je verslaafd aan Whats App, Facebook, Tinder, Twitter, roken, of een andere nare verslaving die niet goed is voor je gezondheid? Wees eerlijk met jezelf over je verslaving en geef jezelf een beperkt aantal minuten en momenten per dag dat je Facebook open mag hebben. Je zult merken dat de behoefte binnen twee week al minder wordt en het daardoor gemakkelijker wordt om te concentreren op datgene wat belangrijk is.

Sportieve groeten,

Paul Zwama

Deel:

Terug naar nieuws