Herfstdip?

15-11-17 / Mariëlle Hoogenbosch

Jeetje, wat een omslag ineens! Twee weken terug liep ik nog in een T-shirt tijdens de bootcamp en nu pak ik de winterjas van de kapstok. Eerlijk? Ik blijf een echt lente/zomer mens.

Het najaar is natuurlijk een prachtig, afwisselend en kleurrijk seizoen. Daar staat tegenover dat de dagen kouder worden en korter. ’s Ochtends naar je werk in het donker, om vervolgens na een lange werkdag ook weer in het donker thuis te komen. Voor je het weet zit je in een najaar dip en voel je je moe en lusteloos.

Dit kun je voorkomen door de dingen te blijven doen die je in de zomer ook doet! Als de zomer voorbij is, komen we minder buiten, eten we minder gezond, bewegen we minder en drinken we te weinig. Dit zijn precies de dingen die ervoor kunnen zorgen dat we ons goed en fit voelen! Weet je van jezelf dat je snel last hebt van sombere gevoelens in de herfst, dan kun je letten op deze dingen:

Eet gezond

Je behoefte aan koolhydraatrijk voedsel wordt in de koude maanden groter en dat is te zien aan ons menu, denk aan de stampotten en snoeperijen. Niets is fijner om iets zoets te eten als je moe bent. Althans dat denk je. Direct erna voel je je lekker, maar daarna zorgt de suiker ervoor dat je je nog futlozer voelt. Iets wat je juist niet wilt.

Weg met de energievreters! Laat de snelle koolhydraten links liggen en kies voor de langzame soorten. Die zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel en geven gelijkmatig energie. Langzame koolhydraten vind je in volkorenproducten, groenten, fruit en peulvruchten.

Drink genoeg

In de winter kost het mij altijd wat meer moeite om voldoende te drinken, terwijl het juist in de winter ook heel belangrijk is om voldoende water te drinken. Lagere temperaturen zorgen voor minder verminderde dorstsignalen van het lichaam. Beschouw water als een belangrijke voedingsstof en vergeet dit niet te drinken. Heb je heel erg trek en het idee dat je nog niet veel hebt gedronken, drink dan eerst wat en kijk dan of je daarna nog steeds trek hebt.

Ga elke dag naar buiten. Ons lichaam heeft natuurlijk daglicht nodig om gezond en vrolijk te blijven. Wanneer je te weinig daglicht krijgt, kun je somber worden. De dagen worden nu korter, dus pak je kans om naar buiten te gaan zodra het kan. Een wandelingetje in de buitenlucht tijdens je middagpauze geeft je al direct een goed gevoel.

Zorg voor genoeg beweging

Beweging houdt je vrolijk. Je hoeft echt niet urenlang te sporten om gezond en vrolijk te blijven. Elke dag zorgen voor een beetje lichaamsbeweging doet je goed. Je krijgt meer energie, voelt je fitter, slaapt beter en je maakt het geluk hormoon endorfine aan. Dus, ga fietsen, wandelen, fitnessen, zwemmen of andere activiteit ondernemen dit najaar. Je zult merken dat je binnen enkele weken echt meer energie hebt en je een stuk vitaler voelt.

Maak er een mooi najaar van – Mariëlle Hoogenbosch

Deel:

Terug naar nieuws