Investeren in de gezondheid van je medewerkers

25-02-20 / Maartje Jansen

Investeren in gezondheid van medewerkers

De gezondheid van medewerkers wordt steeds belangrijker voor werkgevers. Er wordt geïnvesteerd in vitaliteitsprogramma’s waarbij werknemers advies krijgen over lichaamsbeweging, in financiën en mentale gezondheid. Zo bleek ook onlangs uit een artikel in het Financieel Dagblad.

Steeds meer bedrijven investeren dus in de gezondheid van hun medewerkers. Het doel van het investeren in vitaliteitsprogramma’s is om de energie, motivatie en veerkracht op de werkvloer aan te jagen. Echter is er nog relatief weinig onderzoek gedaan naar de effecten van vitaliteitsprogramma’s van bedrijven op hun medewerkers. Volgens hoogleraar arbeidspsychologie Arnold Bakker is het een complex onderwerp: “Je ziet wel dat het percentage ziekteverzuim is verlaagd en dat de bevlogenheid van werknemers omhoog gaat.”

Creativiteit in vitaliteit verhogen

Ook zijn bedrijven creatief met hun aanpak om de vitaliteit te verhogen. Zo heeft Dura Vermeer een bestelbusje omgetoverd tot een A-Teambusje waarin service wordt verleend in stress, afvallen en mindfulness, op bouwplaatsen en kantoren. Het team maakt vlogs waarin het collega’s interviewt over onderwerpen als voeding, ontspanning, beweging en geld. Het deelnemerspercentage is in een jaar gestegen van 35% naar 70%.

Bedrijven die een anti-rookbeleid hanteren worden ook steeds populairder. Afas neemt bijvoorbeeld geen nieuwe medewerkers meer aan wanneer deze roken; zo doen ze niet mee aan ongezonde leefstijlen.

Botsing met privacybeleid

Uiteindelijk is het lastig te controleren of men ook echt gezond leeft buiten werktijden om. Bij te veel controle komt de privacy in het geding, en bij te weinig controle bestaat bij bedrijven de angst dat werknemers niet doen wat ze beloven te doen. Het komt er op neer dat vitaliteitsprogramma’s hun werk doen. Het werkgeluk en de bevlogenheid van werknemers gaat omhoog, en het verzuimpercentage van werknemers gaat omlaag. En daar gaat het om.

Het uitgangspunt is dat vitaliteit voor iedere organisatie een positief effect kan hebben. Een belangrijke opmerking daarbij is dat inzetten op vitaliteit voor iedere organisatie anders is. Bovengenoemde praktische voorbeelden zijn dus niet een-op-een te kopiëren naar jouw organisatie. Werken aan vitaliteit moet dus worden afgestemd op de uitdagingen van jouw organisatie.

Bevlogenheid verhogen met vitaliteitsprogramma’s op maat

Wil jij ook dat je bevlogenheid omhoog gaat? Zie jij graag gelukkige medewerkers? Wil je weten hoe je het thema vitaliteit positief kunt laden in jouw organisatie? IVVO ontwikkelt vitaliteitsprogramma’s op maat en biedt verschillende workshops aan op het gebied van vitaliteit. Neem een kijkje op onze website voor het aanbod, of neem direct contact op om te overleggen wat bij jouw organisatie past.

Bekijk wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen!

Deel:

Terug naar nieuws