Kickstart van de dag

13-09-17 / Mariska Dute

‘De lekkerste weg naar succes’! Dat is mijn motto als sportdiëtist. Gezond eten is lekker eten in mijn ogen. Ik deel om deze reden ook graag lekkere en makkelijke recepten. Ik vind het een uitdaging om werknemers te laten zien dat gezond en lekker eten niet ingewikkeld hoeft te zijn. In deze blog ga ik jullie vertellen hoe je een (werk)dag perfect kan starten met een lekker en verantwoord ontbijt. Ook als je weinig tijd hebt op de vroege ochtend. In mijn ogen kun je met een paar basis ingrediënten de lekkerste ontbijtmaaltijden bereiden.

Ontbijt of niet?

De meningen zijn verdeeld of je moet ontbijten om goed te kunnen functioneren overdag of om gezondheidsredenen. Zelf ben ik een groot voorstander van je dag beginnen met een voedzame maaltijd. Je moet het zo zien: na een nacht slapen is je brandstoftank leeg. Jij ligt lekker te pitten, maar je lichaam werkt door. Heb je bijvoorbeeld de avond ervoor hard getraind, dan gaat je lichaam ’s nachts door met het herstel. Hiervoor is energie nodig, oftewel brandstof. Dit haalt het lichaam uit je voorraad glycogeen. Je voorraad brandstof is niet onbeperkt. Vergelijk het met een benzinetank in je auto. Door te ontbijten vul je de brandstoftank van je lichaam aan. Tevens zorgt een ontbijt ervoor de je spijsvertering op gang komt, je later op de ochtend niet snel naar een (ongezonde) snacks grijpt en dat je fit de dag kunt starten.

Hoe trap jij je dag af met een goed ontbijt?

Nu zal niet iedereen een goede ontbijter zijn. Hoe vaak ik niet gehoord heb dat men geen brood of iets anders kan eten en juist alleen maar kan drinken. Er is volop keuze. Mijn advies is om iets te eten of drinken nadat je op gestaan bent. We hoeven echt niet allemaal aan de havermoutpap of mooi opgemaakte smoothie bowls. Mocht je bijvoorbeeld niet goed kunnen eten ’s morgens vroeg dan is een smoothie op basis van yoghurt/melk met fruit en eventueel havermout een goede start van de dag. Dit is ook nog eens makkelijk te maken. Zelfs een ouderwetse snee brood besmeerd met margarine en kaas is een goed begin van de dag.

Praktische ontbijttips

Mijn advies is om een ontbijt te kiezen waar jij goed op kunt functioneren en dat voldoende energie levert om de ochtend goed door te komen. De portiegrootte van een ontbijt zal per persoon verschillen. Ga daarom ook niet je ontbijt vergelijken met dat van anderen.
Verder is variatie belangrijk. Zie het net als een training, als je 365 dagen per jaar hetzelfde traint dan raakt je lichaam eraan gewend en boek je geen progressie meer. Zo zie ik het ook met het ontbijt. Blijf jezelf en je lichaam verrassen. Bijkomend voordeel is dat je zo diverse voedingsstoffen binnenkrijgt, omdat elk product een unieke combinatie aan voedingsstoffen bevat.

Een goed ontbijt levert in mijn ogen langzame koolhydraten, eiwitten en gezonde vetten. Het is helemaal mooi meegenomen als je ontbijt ook een deel kan voorzien in je vitaminen- en mineralenbehoefte. Koolhydraten kunnen geleverd worden door (gedroogd) fruit, groente en granen als havermout, speltmeel, quinoa en amarant. Eiwitten kun je halen uit (plantaardige) zuivel, eieren en noten. Vetten haal je bijvoorbeeld uit noten, pompoenpitten en lijnzaad.

Ik hoop jullie op deze manier wat tips gegeven te hebben zodat je de dag met een kickstart begint!

Met energieke groet,

Mariska Dute

 

Deel:

Terug naar nieuws