Meditatie

09-01-18 / Laurina de Vries

Door ons drukke bestaan tegenwoordig zijn we vaak gehaast bezig. Na een drukke werkdag snel naar huis, gehaast langs de supermarkt om nog even te koken voordat we naar de sportschool gaan. Eenmaal terug openen we nog even snel onze laptop om dat ene mailtje te beantwoorden. Als je daar klaar mee bent, is het al weer tijd om te gaan slapen. De dag is voorbij gevlogen. Herkenbaar?

Herstel

Het is niet vreemd dat steeds meer mensen op zoek zijn naar rust en focus in hun dagelijks leven, en dit vinden in meditatie. De essentie hiervan is het geven van volle aandacht aan de ervaring van het huidige moment. Meditatie kun je zien als het beter leren kennen en het trainen van je ‘mind’. Je kunt mediteren goed vergelijken met sporten. Dat doe je om je lichaam te trainen en fit te houden. Na je training heeft je lichaam rust nodig om te kunnen herstellen. Voor je mind is dit niet anders, gedurende de dag krijg je veel prikkels en impulsen die je moet verwerken. Wanneer je slaapt wordt een deel van die prikkels en impulsen verder verwerkt en kom je tot rust. Vaak is slaap alleen niet genoeg om goed tot rust te komen. Hier kan meditatie je verder helpen, als verdere rust voor je mind.

Waarom zou je mediteren?

Meditatie kent verschillende fysiologische- en psychologische voordelen. Allereerst zorgt meditatie voor een betere focus en concentratie. Dit komt door de toename van alpha golven in de hersenen. Deze zorgen ervoor dat je beter kunt leren en meer informatie kunt verwerken. Door toename van alpha golven kunnen we geluiden in onze omgeving ook beter filteren en ons daardoor beter concentreren. Verder neemt je bloeddoorstroming toe en wordt je hartslag rustiger. Meditatie zorgt verder voor een verlaging van  het zuurstof verbruik en je ademhalingsfrequentie wordt lager. Dit zorgt uiteindelijk voor een diepere ontspanning. Een ander voordeel is de verlaging van melkzuren in het bloed, wat stress aanvallen vermindert.

Slaap

Mediatie zorgt ervoor dat je beter slaapt. De kwaliteit van je nachtrust en de hoeveelheid van je slaap verbetert. Dit zorgt ook weer voor een uitgerust gevoel en meer productiviteit gedurende de dag. Wanneer je uitgerust bent heb je meer wilskracht, wat ervoor zorgt dat het gemakkelijker is om te beginnen met die lastige taak.
Kortom; genoeg voordelen om eens te starten met meditatie!

Hoe start je met meditatie?

Mediteren is niet makkelijk, vooral in het begin voelt het wat onwennig om je gedachten te moeten ‘loslaten’. Daarom werkt voor veel mensen een geleide meditatie het beste. Dit is een gesproken meditatie waarbij iemand je precies vertelt wat je moet doen om volledig te kunnen ontspannen. De onderstaande meditatie is daar een voorbeeld van. Wanneer dit goed gaat kun je dit steeds verder opbouwen.

Met energiek groet,

Laurina

Deel:

Terug naar nieuws