Mentale Weerbaarheid

12-05-17 / Paul Zwama

Waarom is het zo belangrijk om mee bezig te zijn en wat kun jij doen om jouw mentale weerbaarheid te versterken? Mentale kracht geeft aan dat je geestelijk veerkrachtig bent en met tegenslagen kunt omgaan.

Het is eveneens belangrijk om lichamelijk fit zijn. Want, een gezonde geest leeft in een gezond lichaam. Ben je mentaal gezond? Dan functioneer je beter, voel je je fit, heb je minder stress, ga je beter om met problemen en ben je minder ziek. Ik heb een paar tips voor je om mentaal sterk in je schoenen te staan. Ik daag je uit om eens een paar te proberen…

Doelen

  • Stel jezelf doelen. Doelen hebben helpt je richting te geven aan je leven. Privé en in je werk. Door jezelf doelen te stellen en die te realiseren word je blij, krijg je energie en voel je je waardevol. Welke doelen stel jij jezelf? Ga ermee aan de slag. Want, je dromen waarmaken, geeft je leven zin en draagt bij aan je mentale weerbaarheid

Genieten

  • Geniet van de kleine dingen. De zon op je gezicht, de wind in je haren, die natte zoen van je kind, een aai over je bol of hand op je schouder. Zo maar enkele voorbeelden van kleine dingen die je kunnen raken. Ervaar het bewust en geniet er volop van. Leef in het hier en nu. Sluit je er niet voor af, maar sta er voor open en voel hoe waardevol die kleine dingen zijn.
  • Investeer in je vriendschappen. Regelmatig contact met familie, vrienden, collega’s, buren en dergelijke doet je goed en eigenlijk kun je niet zonder. Immers, de mens is een sociaal dier en heeft contact met anderen nodig. Besteed daarom volop aandacht aan je sociale netwerk. Bel een oude vriend(in) waar je geen contact meer mee hebt voor een afspraak.

Optimisme

  • Wees optimistisch. Zie de positieve dingen in je leven. De lichtpuntjes. Die helpen je met tegenslagen om te gaan. Want, door te leven en te denken als een optimist kun je nare en vervelende gebeurtenissen ombuigen en accepteren. Gaat er iets fout? Bedenk dan eens wat er wel goed is gegaan. Door optimistisch en positief naar het leven te kijken heb je minder stress, voel je je fijner, heb je meer plezier en ben je meer ontspannen.
  • Leef gezond. Niet alleen hoe je in het leven staat en hoe je denkt, beïnvloedt je mentale weerbaarheid. Zeker ook wat je eet, de rust die je neemt en de hoeveelheid dagelijkse beweging dragen bij aan je geestelijke conditie. Want, eet je verse en gezonde voeding dan heb je de hele dag energie. Dat geldt ook voor op de juiste momenten rust nemen en natuurlijk regelmatig bewegen
  • Besteed aandacht aan jezelf. Ook goed voor jezelf zorgen hoort thuis in het rijtje tips voor een betere mentale weerstand. Even niets moeten geeft rust, geestelijk en lichamelijk. Daarnaast doet relaxen je goed, omdat je zo je batterij weer oplaadt. Vooral doen!

Sportieve groeten,

Paul Zwama

Deel:

Terug naar nieuws