Over Slaap & Dromenland

24-10-16

Een collega kwam met de vraag over het belang van slaap. Hij is recentelijk erg op zijn slaap gaan letten en merkte direct de positieve effecten. Waarom voelt hij zich ineens zo veel energieker en is hij gedurende de dag niet meer moe? Lees verder…

In de laatste decennia is men in ons land steeds korter gaan slapen met alle gevolgen van dien. Slaapgebrek leidt tot verminderde concentratie, een slecht humeur en intense vermoeidheid. Waarom we ongeveer een derde deel van ons leven slapend doorbrengen is nog steeds niet geheel duidelijk. Slaap kun je zien als een dagelijks terugkerende toestand waarin je lichaam en je geest tot rust komen doordat de spieren zich ontspannen. Je kunt daarnaast langer zonder eten dan je zonder slaap kunt blijven leven. Tijdens de slaap wordt je voorraad glycogeen weer bijgevuld, wat zorgt voor voldoende energie gedurende de dag. De natuur heeft het zo geregeld dat ook al probeer je wakker te blijven, je toch vroeg of laat in slaap valt.

De mogelijkheden voor de invulling van je dag zijn de laatste veertig jaar zo enorm toegenomen (o.a. telefoon, laptop en tv) dat Nederlanders per nacht ongeveer een uur minder zijn gaan slapen. Om zoveel mogelijk tijd te hebben voor alle activiteiten die men wil ondernemen, levert men in op nachtrust. Mensen sliepen 40 jaar geleden nog acht tot negen uur per nacht, waar men vandaag de dag vaak maar aan zeven uur komt. De voornaamste reden: “ik heb geen tijd meer om te slapen”. De mens van nu gaat naar bed met het gevoel dat de dag veel te kort was. Men ontspant niet meer maar holt van vergadering naar feest, van internet naar de krant, van fitnessclub naar vrienden, van de kinderen naar de televisie en weer terug. De eisen die we aan onszelf stellen zijn dusdanig hoog dat het gemakkelijk lijkt om nachtrust in te leveren.

De hoeveelheid slaap die minimaal nodig is om overdag goed te functioneren verschilt van persoon tot persoon en is afhankelijk van factoren zoals seizoen, slaapgeschiedenis, leeftijd en dagelijkse activiteiten. Het is geen wet dat iedereen acht uur slaap per nacht nodig heeft, want het aantal uren slaap zegt nog niets over de kwaliteit van de slaap. Als je acht uur hebt geslapen en de wekker rinkelt op het moment dat je aan het dromen bent of juist in de diepste slaap verkeert, dan zal jij je bij het opstaan toch belabberd voelen. Het is dus zaak om je slaapbehoefte te beoordelen op hoe jij je overdag voelt. Feit is wel dat slechts één tot twee procent van de Nederlandse bevolking goed kan functioneren met minder dan zeven uur slaap per nacht.

Probeer eens een week lang om rond tien uur naar bed te gaan en kijk wat dit voor effect heeft op jouw gesteldheid aan het einde van de week. Ik durf te wedden dat jij je stukken prettiger voelt!

Sportieve groeten,

Paul Zwama

Deel:

Terug naar nieuws