Trainen: Te veel of te weinig?

10-10-16 / Paul Zwama

Hoe vaak moet je trainen om resultaat te behalen? Is dat één keer, twee keer of misschien wel zes keer per week? Een lastige vraag. Hieronder daarom ook een lastige uitleg…

Allereerst is de vraag lastig omdat je resultaat op verschillende manieren kunt opsplitsen. Voorbeelden kunnen zijn dat je calorieën wil verbranden, sterker wil worden, je conditie wil verbeteren of af wil vallen. Om die reden heb ik besloten om een algemene interpretatie te geven aan het fenomeen ‘resultaat.’

Zelfs dan blijft de vraag lastig, want het bereiken van resultaat hangt af van een heleboel factoren. Deze factoren zijn bijvoorbeeld leeftijd, arbeid/rust verhouding, genetische aanleg, voeding, wat voor training je doet en hoe je algemene leefstijl eruit ziet. Zoals je leest wordt de vraag nu nog complexer. Om je toch een beeld te geven: een absolute beginnende sporter heeft al baat bij één keer per week trainen. Hierdoor gaat het metabolisme omhoog, neemt de vetverbranding toe, wordt er endorfine aangemaakt en neemt de conditie en de fitheid toe. Ik ga hierbij wel uit van een training van 45 tot 75 minuten waarbij de hartslag vrijwel continu boven de 120 is.

Als je echt wil afvallen, wil trainen voor een marathon of als je al vaak sport, is één keer per week trainen te weinig. Daarvoor moet je echt wel meer dan drie keer per week trainen. Nu is één keer sporten per week beter dan nul keer sporten, maar de ervaren sportman/vrouw gaat dan achteruit.

Een volgende punt wat extreem subjectief is; wat versta jij onder resultaat na beweging? In mijn ogen heeft namelijk zelfs een enkele keer trainen al resultaat, omdat ik achteraf blij ben dat ik ben gaan sporten. Ik ben een stukje beter geworden dan ik een uur geleden was en ik voel me een stuk relaxter en energieker dan voor de training. Dat is direct resultaat! Maar als ik vervolgens in de spiegel kijk zie ik geen verschil, als ik de volgende dag nog harder probeer te lopen lukt dit niet en als ik de volgende ochtend op de weegschaal sta is er ook niets veranderd. Maar die ene training heeft toch wel degelijk resultaat voor mij!

Om adequaat antwoord te geven op jouw vraag heb ik dus eigenlijk heel veel individuele kennis nodig. Hoe vaak sport je normaal gesproken, wat is je doel met trainen, hoe ziet je voedingspatroon eruit, hoeveel tijd heb je om te sporten, hoeveel slaap je, wat versta je onder resultaat etc. Voor de ene persoon heeft één keer sporten per maand al resultaat, de andere persoon moet zeven keer per week sporten. Ben je niet blij met mijn antwoord? Stuur dan een mailtje…

Sportieve groeten,

Paul Zwama

Deel:

Terug naar nieuws