Voeding is variëren

30-09-16 / Mariska Dute

Door te variëren met verschillende voedingsmiddelen, kun je de opname van bepaalde voedingsstoffen verhogen. Variatie zorgt voor alles wat je lichaam nodig heeft.

In de huidige maatschappij is voeding hot. Hoeveel foto’s over voeding bereiken jou dagelijks via social media? We kunnen niet om de recepten en foto’s van gezonde groente-smoothies of fruitbowls heen. Iedereen heeft wel een mening over voeding. Voedingsdeskundige, diëtist of zelfbenoemd expert, we denken allemaal te weten wat goed voor ons is. Maar is dit ook echt zo?

Nu kan ik een heel verhaal schrijven over de meerwaarde van een diëtist en het verschil met mensen die zich voedingsdeskundige noemen. Alleen denk ik niet dat jullie hierop zitten te wachten. Het lijkt mij leuk om iets meer te schrijven over een advies wat ik veel mensen geef en wat ervoor kan zorgen dat jij je gezond en fit voelt: het belang van variatie in de voeding.

Waarom is variëren belangrijk?

Het is goed om niet elke dag hetzelfde te eten. Elk voedingsmiddel heeft een eigen unieke samenstelling van macro- en micronutriënten. Denk aan fruit dat veel vitamine C en voedingsvezels bevat. Deze voedingsstoffen komen we niet tegen in yoghurt of kwark. Die producten leveren juist veel eiwit en calcium. Door gevarieerd te eten krijg je alle voedingsstoffen binnen die je lichaam nodig heeft. Hiermee houd jij je lichaam fit en gezond.

Door verschillende voedingsmiddelen te combineren kun je de opname van bepaalde voedingsstoffen verhogen. Denk aan de combinatie van vitamine C-rijke producten als groente en fruit en ijzerrijke producten als vlees, volkoren granen en walnoten. Vitamine C verhoogt de opname van ijzer uit voedingsmiddelen.  Een ander voordeel is dat een vitaminesupplement ook niet nodig is als je gevarieerd eet. Variatie in je productkeuzes zorgt ervoor dat je diverse voedingsstoffen binnenkrijgt en kun jij je lichaam op deze wijze voorzien in alle behoeftes.

Voor bepaalde doelgroepen en voedingsstoffen wordt supplementgebruik wel aangeraden. Het gaat dan om zogenaamde risicogroepen of om vitamine D. Uit de laatste wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat we te weinig vitamine D binnen krijgen en onvoldoende zelf aanmaken. Risicogroepen zijn bijvoorbeeld zwangere vrouwen. Zij krijgen het advies om foliumzuur te suppleren, maar dit advies heeft een medische reden.

Variatie in de voeding zorgt voor meer smaakbeleving

Door gevarieerd te eten, krijg je afwisseling in je maaltijden. Elke dag anders eten zorgt ervoor dat je verschillende smaken proeft, andere geuren ruikt en hierdoor krijg je een andere smaakbeleving. Eenzijdig eten zorgt ervoor dat je smaak vervlakt, je proeft steeds dezelfde smaken omdat je dezelfde producten gebruikt. Alles gaat op elkaar lijken. Het gevolg kan zijn dat eten niet leuk meer is en je eetlust vermindert.

Je kunt door variëren ook kennismaken met andere producten die niet oorspronkelijk in Nederland verbouwd en verkocht worden. Het geeft je vrijheid om nieuwe gerechten te maken en andere producten uit te proberen. Je maakt op deze manier kennis met andere en eventueel nieuwe smaken en je behoudt de gezonde eetlust.

Voedingsvariatietips

Je kunt variëren door binnen een productgroep andere producten te kiezen. Denk aan yoghurt met fruit en muesli dat je gaat vervangen door brood met kaas of een kommetje havermout met fruit.  Je kunt ook eens kiezen om een groenteomelet te maken of een broodje te beleggen met kipfilet, walnoten, veldsla en een dressing. Dan varieer je tussen verschillende productgroepen.

Je kunt ook een broodmaaltijd als lunch afwisselen met een salade met diverse groenten, kip en eventueel volkoren pasta of quinoa. Het belangrijkste is dat je ervaart dat er veel mogelijk is en dat je lichaam alleen maar blij wordt van die verschillende producten. De beste oplossing is om het eens te proberen. Kijk wat het effect is. Vervang niet maaltijden door nieuwe gerechten en producten. Begin bij één hoofdmaaltijd, bijvoorbeeld de lunch.

Eet smakelijk,

Mariska Dute

Referenties:
Gezondheidsraad. Richtlijnen goede voeding 2015. Den Haag: Gezondheidsraad, 2015; publicatienr. 2015/24. www.voedingscentrum.nl/nl/schijf-van-vijf/eet-gevarieerd.aspx

Deel:

Terug naar nieuws