Gedragsverandering door vitaliteitsprogramma

16-10-19 / Anouk de Vetter

Mijn naam is Anouk de Vetter en ik ben afgestudeerd toegepast psychologe. Voor de afronding van mijn studie Toegepaste Psychologie heb ik onderzoek gedaan naar gedragsverandering door vitaliteitsprogramma’s.
Door middel van een halfjarig onderzoek bij het Instituut Voor Vitaal Ondernemen heb ik het antwoord gevonden op de vraag: “Hoe dragen vitaliteitsprogramma’s bij aan de gedragsverandering van deelnemers?” Hoe ik hier achter gekomen ben? Door veel te lezen over het onderwerp en het interviewen van belangrijke personen als experts op het gebied van gedragsverandering en vitaliteit. Ook (oud-)deelnemers van een programma van het IVVO zijn bevraagd. Ik heb inmiddels mijn studie afgerond en het onderzoek aan het team van Instituut Voor Vitaal Ondernemen gepresenteerd.

Interesse in het onderzoek over gedragsverandering?

Wil je meer weten over hoe het gedrag van mensen te beïnvloeden is wanneer ze deelnemen aan vitaliteitsprogramma’s? Vraag de samenvatting aan van het onderzoek over gedragsverandering. Laat hier je gegevens achter.

Stuur mij het onderzoek

Afstemming op de deelnemers

Goede afstemming op deelnemers van vitaliteitsprogramma’s is wat er écht nodig is. Dat is mijn voornaamste conclusie van het onderzoek. Klinkt logisch, toch? In werkelijkheid is dit een stuk moeilijker dan het lijkt. Mensen die gedrag willen veranderen hebben namelijk te maken met drie belangrijke zaken:

  • Behoeftes
  • Voorkeuren
  • Belemmeringen

Deze drie punten zijn voor ieder individu weer anders. Waar het voor de één kan werken om in groepsverband te sporten, is een ander meer gebaat bij een-op-een coaching met betrekking tot vitaliteit. Dit is dan ook de reden dat het onderzoek laat zien dat het in kaart brengen van individuele behoeftes, voorkeuren en belemmeringen effectief is. Je kunt ten slotte niet voor een hele groep bepalen wat zij nodig hebben om tot gedragsverandering te komen. Het in kaart brengen van deze behoeftes kan bijvoorbeeld worden gedaan door het voeren van individuele gesprekken met deelnemers. Op deze manier kan een vitaliteitsprogramma worden aangepast aan de wensen van deelnemers.

Communicatie van belang op slagen

Ook weer zo’n logische, maar in de praktijk soms moeilijk uit te voeren voorwaarde voor gedragsverandering in heldere communicatie. Transparantie, helderheid en evaluaties zijn hierin belangrijk. Zo wordt aangeraden om regelmatig te evalueren met deelnemers. Wat gaat er goed en wat kan er beter? Op deze manier is er ruimte om de communicatie continue bij te stellen en kan deze worden aangepast aan de deelnemers. Zodoende vindt er direct een betere aanpassing van het programma op de doelgroep plaats. Win-win!

Drie voorwaarden voor gedragsverandering

Afgezien van het bovenstaande zijn er natuurlijk nog meer factoren van invloed op gedragsverandering door vitaliteitsprogramma’s. Benieuwd naar deze factoren voor het slagen van de gedragsverandering? Neem dan contact op met Marc van Wersch of mij!

Neem direct contact op!

Anouk de Vetter

 

 

Deel:

Terug naar nieuws