10 tips over hoe jij van eten een ontspannen moment kunt maken

04-08-17 / Paul Zwama

Vorige week verrasten we al met vakantietips. Nu gaan we door met het onderwerp voeding. In een maatschappij waar tijd ondertussen gelijk staat aan geld, moet alles snel en efficiënt. Het eten wordt dan ook regelmatig in enkele happen naar binnen gewerkt. Dit is niet het beste voor je lichaam of je spijsvertering. Het is beter aan te raden om rustig de tijd te nemen. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan daadwerkelijk gedaan. Hoe pak je dit nu praktisch aan?

Ontspannen eten

  • Eet zittend. En dus niet staand aan het aanrecht of lopend door het huis. Je kunt je als je gaat zitten, beter focussen op wat je aan het doen bent: eten.
  • Eet bij voorkeur op één vaste plek in huis. Aan de eettafel. En dus niet op de bank, in de keuken, in bed.
  • Zorg voor een rustige omgeving: opgeruimde tafel, mooi opgemaakt bord met verschillende kleuren eten, zachte achtergrond muziek. Dat maakt het aan tafel zitten stukken aangenamer. Zelfs als je alleen eet.
  • Zet de TV uit. Het is onderzocht en bewezen; wie voor de TV eet, eet sneller en meer.
  • Neem kleine hapjes. Eet met mes en vork. Neem pas een nieuwe hap als je de vorige hebt doorgeslikt. Klein bestek of stokjes zorgen er ook voor dat je kleinere hapjes neemt en langer met het eten doet.
  • Kauw goed; 20 keer kauwen is een mooi streven, de bedoeling is dat je bewust bent van wat je eet en dat het belangrijk is om goed te kauwen.
  • Prak je eten niet en maak liever geen stamppot, maar laat de groente, het vlees en de aardappels/ pasta / rijst apart in zijn oorspronkelijke vorm.
  • Eet met je linkerhand als je rechtshandig bent (en met rechts als je linkshandig bent) kost veel meer moeite en helpt daardoor erg goed om langzamer te eten.
  • Mindful eten; gebruik al je zintuigen tijdens het eten: ruik eerst aan je eten, voel het eten met je handen, proef eerst een klein hapje, kijk naar je eten, met meer aandacht eet je automatisch langzamer en geeft het veel meer voldoening.
  • Eet over de gehele dag voldoende, elke 2 a 3 uur. Als je grote trek hebt ga je sneller eten.

Geniet van een lekkere maaltijd

Paul Zwama

Deel:

Terug naar nieuws