3 goede tips om te ontspannen

27-06-17 / Paul Zwama

Ontspanning is iets waar wij steeds minder aandacht aan besteden. De huidige technologie dwingt ons bijna om 24/7 bereikbaar te zijn. We vergeten het belang van ontspanning! Geregeld lichamelijk en geestelijk tot rust komen, doet je goed. Want, op die manier kun je het hoofd bieden aan allerlei stressvolle situaties in je dagelijkse leven.

Hieronder drie goede tips om te ontspannen.

Ademhalen via je buik

Een van de ademhalingsoefeningen die goed werkt tegen stress is de buikademhaling. Leg een hand op je borst en de ander op je buik. Adem diep in door je neus. Als het goed is voel je je longen uitrekken. Houd je adem enkele tellen vast en adem vervolgens via je mond uit. Herhaal dit proces gedurende 10 minuten. Richt je tijdens deze oefening uitsluitend op je ademhaling. Voel hoe je lichaam steeds meer ontspannen raakt bij elke keer dat je uitademt. Laat daarom gedachten die in je opkomen direct los en blijf je concentreren op de oefening. Doe deze buikademhalingsoefening dagelijks gedurende enkele weken? Dan zul je ontdekken dat je na verloop van tijd beter in staat bent overdag te ontspannen en ook meer rust in je hoofd hebt.

Visualiseer

Behalve via ademhalingsoefeningen kun je ook met zogenaamde visualisaties minder stress ervaren en beter ontspannen. Zoek een rustig plekje en sluit je ogen even. Adem via je buik in om helemaal te ontspannen. Droom vervolgens weg. Ga in je hoofd naar een plaats waar je je lekker voelt en graag zou willen zijn. Dat kan een vakantiebestemming uit het verleden zijn. Bijvoorbeeld een mooi zonnig strand, kabbelend beekje of bosrijke omgeving. Focus je even helemaal op die plek en vul je geest met allemaal positieve herinneringen. Je zult ontdekken dat de negatieve stressgevoelens verminderen en je je weldra prettiger voelt.

Spanning en ontspanning

Nog een aangename methode om de spanningen los te laten, is via het een voor een spannen van de spieren in je hele lichaam. Van je tenen tot je kruin. Je spant verschillende spiergroepen gedurende pakweg 5 tellen aan en ontspant ze daarna weer. Voel het verschil tussen in- en ontspanning. Begin bijvoorbeeld bij je voeten en werk langzaam omhoog. Via je kuiten, billen, buik, armen, nek en eindig met de spieren op je hoofd. Je kunt ook bij je hoofd beginnen. Zorg tijdens het doen van deze oefening dat je rustig in- en uitademt. Span je spieren aan als je door je neus inademt en ontspan je spieren als je uitademt via je mond. Tijdens deze oefening vertraagt je hartslag, daalt je bloeddruk en wordt je ademhaling langzamer. Het kan zelfs gebeuren dat je zo relaxed wordt dat je wegdoezelt.

Vooral op je werk doen dus…

Sportieve groeten,

Paul Zwama

Deel:

Terug naar nieuws