Perfectionisme: hoe ga je ermee om?

18-05-18 / Laurina de Vries

Perfectionisme is een mooie eigenschap, maar soms kan de perfectionist het zichzelf erg moeilijk maken. Zij willen alles zo goed mogelijk doen en hebben oog voor detail. Ze leggen de lat hoog voor zichzelf en willen zich volledig inzetten voor het bedrijf. Dit maakt hen extra gevoelig voor stress en burn-out.

Hoe herken je perfectionisme?

Laten we vooropstellen dat iedereen anders is. Perfectionisme heeft een aantal kenmerken. Allereerst zie je vaak dat mensen willen gaan voor het beste resultaat. Dit kan betekenen dat iemand haast dwangmatig alles goed wil doen. Het gaat daarbij niet altijd om goed presteren, soms wil iemand zichzelf beschermen tegen het gevoel dat hij niet goed genoeg is. Het kan betekenen dat iemand niet tot actie over durft te gaan. Daarnaast overwegen ze vaak alle opties, wat leidt tot besluiteloosheid.

Dingen die in het verleden ‘mis’ zijn gegaan geven de perfectionist de angst dat het weer fout zal gaan. Hierdoor wordt een perfectionist soms afgeremd. En voor een perfectionist zich waagt aan een nieuwe taak, zullen zij eerst (overdreven) veel voorbereiding willen hebben. Naast de hoge verwachtingen die een perfectionist zichzelf oplegt, kan hij dit ook richting zijn teamleden doen. Wanneer teamleden tevreden zijn over het tussenresultaat, is de perfectionist nog niet tevreden.

Volgens de Amerikaanse psychologe Alice Boyes zijn er 4 strategieën voor het tegengaan van te veel perfectionisme.

Leer van successen

Niet-perfectionisten zullen meer leren van de situaties waar ze de fout ingingen, voor perfectionisten is dit juist deprimerend. Probeer als collega daarom terug te kijken naar een situatie waar het resultaat misschien niet volmaakt was, maar de oplossing die er kwam wel erg goed was. Je helpt een perfectionist daarmee realistischer naar een situatie te kijken en de lat minder hoog te leggen.

Zoek naar wat werkt

Maak gebruik van het Pareto principe. 80% van het resultaat vraagt 20% inspanning. De laatste 20% vragen 80% extra aan inspanning. En de laatste 20% zijn vaak niet (helemaal) nodig. Help een perfectionist ook met het ophouden naar streven naar perfectie. Je kunt dit doen door met hem af te spreken wat een 7 is. Laat hem vervolgens voor de 7 gaan in plaats van de 10.

Neem kleine stapjes

Onthoud dat alles in kleine stapjes gaat. Grote veranderingen ontstaan niet in één keer. Wanneer een resultaat in de ogen van een perfectionist nog niet voldoende is, kan het helpen als hij er nog iets aan mag verbeteren. Voor houding en gedrag geldt zeker dat er kleine stapjes nodig zijn.

Stop met piekeren

Nadenken over wat de volgende keer beter kan, kan je helpen. Echter wie blijft hangen in fouten komt niet meer toe aan het leren. Focus daarom op de zaken die juist erg goed gingen. En probeer van je 8 een 9 te maken, in plaats van een 6 van je 5. Dit geeft meer positieve energie.

Deel:

Terug naar nieuws