Zo word je piekeren de baas

20-06-17 / Paul Zwama

Tijd om een lekker stuk te lezen over piekeren. Bijna iedereen heeft wel eens moeite om in slaap te vallen, bij velen spoken er dan gedachten door het hoofd die niet willen rusten. In de volksmond noemen we dit ook wel piekeren. Men piekert vaak over moeilijke dingen, maar ik ken mensen die zelf piekeren over piekeren… Vandaag een aantal tips hoe je piekeren de baas kan zijn

Noteer je piekergedachten op papier

je zet je piekergedachten als het ware in de parkeergarage. Noteer vervolgens elke irrationele gedachte die in je opkomt op een plek waar je geen andere dingen opschrijft. Je piekergedachten opschrijven helpt je bij het stoppen met piekeren. Je laat je problemen los en maakt ruimte in je hoofd.

Ontleed je gepieker.

Continu piekeren zorgt ervoor dat je onrealistisch denkt. Je komt terecht in een vicieuze cirkel met telkens dezelfde uitkomst of nog erger. Zijn je gedachten eigenlijk wel reëel? Wat kun je er nu aan doen? Is het oplosbaar? Als je erachter komt dat iets is op te lossen, maar dan een stappenplan om het probleem daadwerkelijk op te lossen.

Zoek afleiding om ermee te stoppen

Als je merkt dat je gaat piekeren, zoek dan direct afleiding en laat je niet meeslepen door je negatieve gedachten. Onderneem iets. Doe een bezigheid die concentratie en/of inspanning vergt. Denk bijvoorbeeld aan sporten, een film kijken, iemand opbellen, etc. Het belangrijkste is dat je jezelf afleidt. Dus kom in actie en onderneem dingen

Relativeer je piekergedachte

Stoppen met piekeren kun je ook bereiken door je gedachten simpelweg te relativeren. raag je af of ze volgend jaar nog belangrijk zijn. Is dat het geval? Bedenk dan wat je kunt doen om het op te lossen. Zijn je gedachten irreëel? Laat los. Ook situaties aanvaarden zoals ze zijn, draagt bij aan minder piekeren. Immers, het verleden kun je niet veranderen en de toekomst moet nog komen

Praat erover met anderen

Het helpt om over je piekergedachten met anderen te praten, al biedt iemand enkel een luisterend oor. Door je gedachten uit te spreken kun je een enorm gevoel van opluchting ervaren. Daarnaast kun je op deze manier ook je gedachten ordenen en toetsen.

Ik ben benieuwd of deze tips jou helpen met je piekergedachten. Je kunt mij natuurlijk ook altijd bellen, behalve ’s avonds voor het slapen gaan…

Sportieve groeten,

Paul Zwama

Deel:

Terug naar nieuws