Sport: Vier wat je lichaam kan

15-03-18 / Laurina de Vries

Vaak hoor ik op maandag mensen om mij heen op maandag zeggen; vandaag ga ik echt hard sporten want ik heb het weekend echt te veel gegeten. Of; ik heb het weekend echt te weinig gedaan dus ik moet echt aan sport doen.

In deze update wil ik je graag inspireren om hier eens anders naar te kijken. Want als je op de bovenstaande manier kijkt, straf je eigenlijk je lichaam voor wat je hebt gedaan, bijvoorbeeld hard trainen omdat je te veel hebt gegeten. Maar hoe mooi is het om het eens om te draaien, namelijk je sportmoment zien als een moment om te vieren dat je sterk bent, en blij met wat je lichaam allemaal kan. We zien het namelijk vaak als iets vanzelfsprekends, waardoor het misschien ook minder leuk is. Als je weleens een blessure hebt gehad, of ziek bent geweest heb je kunnen ervaren dat dit niet altijd vanzelfsprekend is.

Hoe vier je dan het beste wat je lichaam kan?

Sport met een vriend(in) of collega en moedig elkaar aan.

Maak sport gezellig, ga bijvoorbeeld eens bootcampen met je collega’s of vrienden. Tussendoor even bijkletsen en ondertussen je work-out doen! Daarnaast kun je elkaar motiveren om toch te gaan sporten als de ander even geen zin hebt. Dubbel voordeel dus!

Maak een realistisch schema om goed te progressie te kunnen bijhouden

Vaak sneuvelen goede initiatieven omdat doelstellingen niet realistisch zijn. Je stelt jezelf als doel om 5 keer per week te trainen. Wanneer dit een week niet is gelukt ben je teleurgesteld en besef je dat het allemaal geen zin heeft. Zonde! Bekijk wat realistisch is. En maak ook de inhoud van je training realistisch, hierdoor zie je ook sneller de vooruitgang en voorkom je blessures!

Neem rust net zo serieus als je trainingen

Rust is super belangrijk, maar veel mensen zien dit als een verloren dag. Juist door voldoende rust in te plannen komt je lichaam tot rust en heeft het tijd om te herstellen waardoor je de volgende keer weer meer uit je work-out kunt halen. Als beginner is het goed om een rustdag na je trainingsdag in te plannen.

Positieve ervaringen versterken je motivatie

Wanneer je de bovenstaande tips doorvoert in je training, zal je ervaren dat je sneller positieve ervaringen opdoet; door voldoende rust herstelt je lichaam beter en kun je je volgende training goed je best doen! Door een realistisch schema zorg je dat je plannen haalbaar zijn, en je sportmomenten iets zijn om naar uit te kijken. Zie hoeveel motivatie je dit oplevert!

Dus wanneer jij je push-ups doet, of dat sprintje trekt, bedenk dan eens hoe sterk je lichaam is! En sta stil bij de voortgang die je gemaakt hebt, blijf je jezelf verrassen en verbazen. Je kunt het!

Sportieve groet,

Wil je meer weten over beweging of wil je het samen met ons meedoen? Kijk dan hier verder

Laurina de Vries

Deel:

Terug naar nieuws