Naar alle blogs
10 nov '21

Stress van huis mee naar werk

Een scheiding, rouwverwerking of financiële problemen kunnen er flink inhakken. Het is dan ook niet gek dat werknemers stress meenemen naar werk. Dit kan zorgen voor afleiding op de werkvloer. Als werkgever wil je dit je personeel niet kwalijk nemen, maar hoe ga je dan goed met zo’n situatie om?

Verzuim

Uit onderzoek van de NOS blijkt dat ruim 80% van de mensen in de afgelopen vijf jaar te maken heeft gehad met levensloopstress. Dit houdt in dat gebeurtenissen in het privéleven grote impact hebben gehad op mensen hun werk. Bijna twee derde van deze mensen verzuimt vanwege de stress die zij hierdoor ervaren.

Tekst gaat na afbeelding verder

stress-thuis-mee-naar-werk

Aanpak

Als een werknemer veel stress ervaart door een persoonlijk probleem, kan het zijn dat hun productiviteit ook minder wordt. Mocht dit het geval zijn grijp dan in zodat ander personeel en het bedrijf er niet onder lijdt. Neem bepaalde taken tijdelijk weg bij de werknemer en laat de medeweker in kwestie in gesprek gaan met de HR-manager of een professionele coach.

Volgens Zorg van de Zaak – een netwerk van arbodiensten en bedrijven die zich richten op het gebied van verzuim, preventie en re-integratie, weten werkgevers vaak niet goed wat er speelt bij hun werknemers. Als leidinggevende kan jij investeren in de relatie die je hebt met je personeel. Een goede band met elkaar kan er voor zorgen dat men de thuissituatie gemakkelijker bespreekt en het verzuim teruggedrongen wordt doordat er minder stress ontstaat. Het werk wordt dan namelijk als veilige haven beschouwd.

Benieuwd naar meer oplossingen voor het omgaan met levensloopstress van jouw medewerkers? Bekijk dan ons aanbod of neem contact met ons op!