Stress

06-09-17 / Paul Zwama

Stress hoort simpelweg bij het leven, je kan niet alle vormen van stress voorkomen. De meeste vakanties zijn intussen voorbij, slechts een enkele lezer mag nog lekker in de nazomer op vakantie. De meeste stress wordt traditioneel vlak voor een vakantie en direct na een vakantie ervaren. Toch is stress niet per definitie slecht.

Functioneel

Stress is niet alleen slecht, maar kan ook erg functioneel zijn. Functionele stress is vaak kortdurend (een deadline of het gevoel vlak voor een belangrijke wedstrijd), waar niet functionele stress vaak langdurend en schadelijk is voor lichaam en geest. Je kunt dan denken aan te veel werk, relatieproblemen, ziekte in de familie, financiële problemen, etc. In andere gevallen worden met het woord stress juist de gevolgen van zo’n probleemsituatie bedoeld. Vlak voor een vakantie en vlak na een vakantie is het stressniveau vaak hoog. Wat kun jij doen om te zorgen dat jouw stressniveau toch laag blijft na de vakantie?

Ooorzaak

De oorzaak van stress klachten ligt vrijwel nooit in de vakantie, maar in de periode ervoor. Vaak gaat het om mensen die met moeite de vakantie gehaald hebben en dachten dat drie weken vakantie alles zou oplossen. Bij terugkomst op het werk merken werknemers dat ze nog niet uitgerust zijn. Door de rust van de vakantie en de verlaging van de adrenalinespiegel voelen stressklachten beter. Omdat deze stressklachten bovendien nog in het geheugen opgeslagen zijn zit men vaak snel weer terug op het oude stressniveau, zeker met een overvolle email inbox en de algemene drukte na ieders vakantie.

Doen

Dus wat kan jij doen om relaxed na je vakantie aan het werk te gaan? Probeer de oorzaken van de stress te achterhalen:

  • Ga hierover het gesprek aan met je leidinggevende, collega, vitaliteitscoach, bedrijfsarts, vertrouwenspersoon of bedrijfsmaatschappelijk werker.
  • Probeer heel bewust te ontspannen. Op internet vind je veel oefeningen die helpen rustig en minder gespannen te worden.
  • Probeer elke dag minimaal een half uur te bewegen. Hiermee voldoe je aan de beweegnorm en produceer je ook een hersenhormoon dat helpt te ontspannen.
  • Let op je manier van leven. Stress schreeuwt bij veel mensen om tabak en alcohol. Maar dit maakt de stress in feite alleen maar erger. Eet gezond en probeer het lichaam topfit te houden.

Energieke groet,

Paul Zwama

Deel:

Terug naar nieuws