Stresstypes: 4 types uitgelicht

22-03-18 / Laurina de Vries

Stress, drukte en alle ballen in de lucht proberen te houden. Is dit herkenbaar voor jou?

We kunnen wel stellen dat we een haat/ liefde verhouding hebben met stress. We willen graag druk zijn; onze ambities waarmaken, sociale contacten onderhouden, sporten, ontspannen, er zijn voor je gezin. Vraag je iemand hoe het gaat, hoor je vaak het antwoord; goed, maar druk.

Met druk zijn is niets mis, zolang je maar het gevoel hebt ‘in control’ te zijn en geen chronische stress ervaart. Af en toe wat stress ervaren is geen probleem, dit zet je op scherp om wat extra gas te geven om die deadline te halen. Waar we voor moeten waken is constante stress. Ontspannen is enorm belangrijk, en hoe je het beste kunt ontspannen verschilt per persoon.

Hieronder beschrijven wij de verschillende stress typen. Elk stresstype heeft zijn eigen manier om te kunnen ontspannen. Deze 4 typen zijn op basis van wetenschappelijk onderzoek vastgesteld door psychotherapeut Carien Karsten.

Turbotype

Turbo types zijn energiek, productief en ambitieus. Het zijn de bezige bijen, ze zijn vroeg in de sportschool te vinden, gaan daarna naar hun werk en maken ’s avonds nog hun huis schoon. Wanneer een turbotype veel stress ervaart, gaan ze nog harder lopen en schakelen ze naar een hogere versnelling. Gevolg is een opgejaagd gevoel en moeite met ontspanning, ze gaan daardoor meer controleren.

TO DO: intensief sporten, koken, nieuwe dingen ondernemen of een massage.

Crashtype

Het crash type vraagt weinig tijd voor zichzelf en is betrouwbaar. Ze kunnen zichzelf behoorlijk uitputten. Het gevolg daarvan is dat ze van het ene op het andere moment kunnen instorten. Crashtypes gaan in tegenstelling tot het turbo type niet over op een hogere versnelling maar blijven op hetzelfde niveau functioneren. Dit zorgt ervoor dat anderen het niet altijd zien aankomen.

TO DO: leuke dingen ondernemen, luisteren naar je lichaam; meldt je ziek als je ziek bent, muziek luisteren, regelmatig eten en slapen.

Hoog gevoelig type

Het hoog gevoelige type is artistiek, creatief en sensitief. Bij het hooggevoelige type komt alles even hard binnen. Ze raken hierdoor door kleine dingen van slag en kunnen daardoor gaan piekeren. Voor buitenstaanders is dit vaak niet te zien omdat ze de negatieve gevoelens op zichzelf loslaten.

TO DO: op een vast tijdstip bewegen en eten. Probeer ontspannende dingen als yoga en ademhalingsoefeningen te doen, doorbreek perfectionisme en benoem waar je tevreden over bent.

Bore-out type

Het bore-out type is  beschouwend, vrij objectief en een rationele denker. Deze mensen genieten van een avondje bankhangen. Sociaal contact kan hen ook energie kosten. Wanneer zij stress ervaren trekken ze zich terug en zijn ze moeilijk te motiveren.

TO DO: drink koffie, makkelijk verteerbaar voedsel eten, een dagboek bijhouden met leuk en niet leuk dingen, regelmatig bewegen (rustig opbouwen!), je zelfvertrouwen versterken.

Test jezelf

Welke type ben jij? Kom je er niet helemaal uit. Wil je nog meer lezen en jezelf eens testen? Voer dan de test uit van Carien Karsten. Natuurlijk verzorgen wij ook vanuit onze programma’s en workshops ondersteuning voor jou en je collega’s.

Ontspannen groet,

Laurina de Vries

Deel:

Terug naar nieuws