Tips om burn-out te voorkomen

18-04-18 / Laurina de Vries

Hoe je het ook went of keert, het kost energie om dingen te doen. Het is natuurlijk mooi als deze dingen je op een bepaalde manier ook weer energie geven. Wanneer je dingen doet die je energie geven, kun je meer aan. Maar natuurlijk zitten er grenzen aan wat je kunt, het kan op een bepaald moment ook teveel zijn. Hiermee komen we aan bij het onderwerp burn-out. Misschien herken je bepaalde klachten of signalen bij jezelf of zie je het om je heen.

Een burn-out kan iedereen overkomen, maar vaak zie je het bij mensen die hulpvaardig zijn, kwaliteit willen leveren en zich verantwoordelijk voelen. Herken je dat jij (of je collega) moeite heeft om grenzen aan te geven, en vind je het niet altijd makkelijk om ‘nee’ te zeggen? Komen de extra taken regelmatig bij jou terecht?

Sta regelmatig even bewust stil

Vaak rennen en vliegen we maar door, houden alle ballen in de lucht, maar hoe vaak sta jij bewust stil? Wanneer je af en toe stil staat, ben je je meer bewust van de signalen van je lichaam. Voor je namelijk echt de grens over gaat, geeft je lichaam vaak al kleine signalen dat je moet oppassen. Wanneer je hier bij stil staat, kun je bewust even wat gas terugnemen.

Maak de balans op

Nu je even stil staat, is het tijd om de balans op te maken. Weet jij waar je energie van krijgt en waardoor je energie verliest? Probeer je hier actief op te sturen?

Een oefening die je hierbij helpt: pak 2 papieren, op papier 1 schrijf je alles waarvan je energie krijgt. Op papier 2 alles wat je veel energie kost. Probeer dit een aantal weken bij te houden. En probeer daarna meer op te sturen op de punten waar je energie van krijgt.

Leer om meer te luisteren naar hoe iets voelt

Het klinkt misschien zweverig om te luisteren naar gevoel, maar het is erg belangrijk. In veel banen staat ons hoofd continue ‘aan’. We moeten veel denken en de juiste keuzes maken. Door deze rationele benadering is het af en toe misschien lastig om terug te keren naar je gevoel. Je kunt dit doen door rustig in- en uit te ademen en je aandacht ‘naar binnen te richten’. Hoe voel je je? Wat zegt je gevoel? Probeer dit elke dag even te doen en zie hoe dit je energie geeft omdat je iets echt doet vanuit je gevoel.

Energieke groet,

Laurina de Vries

Deel:

Terug naar nieuws