Tips Paul Zwama: verbeteren van sportprestaties

22-08-18 / Laurina de Vries

Afgelopen donderdag verbrak Paul Zwama het wereldrecord marathon op de loopband, met een tijd van 2.20.45. Wat zijn wij trots op hem! Ik vind het enorm gaaf om te zien hoe Paul zichzelf kan motiveren en daarmee anderen inspireert. Daarom vandaag een aantal tips van Paul om jezelf te uit te blijven dagen en het beste uit jezelf te halen!

Geloof in jezelf

Paul gelooft dat je bijna alles kunt bereiken, als je maar in jezelf gelooft! Het geeft een bepaalde drive, maar ook veel energie. Als je in jezelf gelooft laat je je niet zomaar uit het veld slaan, en kun je net dat stapje harder lopen. Het is de basis voor succes en stelt je in staat om in perioden van drukte en tegenslag door te kunnen gaan.

Wees realistisch

Je kunt nooit in jezelf geloven als je geen realistische doelen stelt. Als Paul had bedacht dat hij de marathon in minder dan 2 uur zou lopen, had hij niet in zichzelf kunnen geloven omdat de doelstelling te hoog was. Juist door realistische, maar uitdagende doelen te stellen kun je het beste uit jezelf halen, omdat je er echt in gelooft. Leg de lat ook niet te laag, een hoogspringer met een persoonlijk record van 2 meter zal slapend nog over 1.5m kunnen springen.

Mindset is alles

Hoe kijk jij naar de dingen om je heen? Is het glas altijd halfvol of halfleeg? Mindset is alles, en het mooie is dat je het kunt leren. Maar al heb je een realistisch doel, er kunnen nog steeds dingen zijn die anders zullen lopen dan je bedacht had. Daarom is mindset enorm belangrijk. Kun jij jezelf de moed in praten om door te gaan? Paul heeft de laatste 10 kilometer van de marathon een zijsteek gehad, maar toch ging hij door omdat zijn mindset zo sterk was. Als je denkt dat je verslagen bent dan ben je dat. Als je denkt dat je niet durft, dan durf je niet. De overwinning in het leven gaat niet altijd naar de sterkste of de snelste, maar vroeg of laat is de winnaar degene die denkt dat hij het kan.

Rust is net zo belangrijk als je training

Een goed (sport)schema is belangrijk; voldoende variatie en regelmatig evalueren en bijstellen zorgt voor verbetering. Maar juist ook het pakken van je rustmomenten is enorm belangrijk! Voldoende rust voor herstel waardoor je er tijdens je training weer volop voor kunt gaan. Ik heb het niet alleen over fysieke prestaties, rust en evalueren/bijstellen is minstens net zo belangrijk bij mentale doelstellingen en uitdagingen.

De kracht van de supporter

Onthoud welke mensen in jouw omgeving je kunnen helpen om door te gaan. Je zult altijd momenten hebben waarop het even tegenzit. Wie kunnen jou erdoor slepen? En wat wil je dat zij tegen je zeggen? Wat wil je aan hen vragen?

Deel:

Terug naar nieuws