Uit je hoofd en luisteren naar je lichaam

22-10-18 / Laurina de Vries

We zijn altijd bezig met ons hoofd; we proberen dingen te snappen, uit te kunnen leggen, te verklaren en we denken de hele dag na. En daardoor staan we niet altijd goed in contact met ons lichaam. Want wat voelen we nu precies? Welke signalen geeft ons lichaam? En zijn we gespannen?

Wanneer je stress ervaart voel je dat vaak in je lichaam, je hart gaat sneller kloppen en je kunt het bijvoorbeeld warm krijgen. Maar er kunnen ook allerlei doemscenario’s door je hoofd spoken, alsof we een bepaalde vorm van rationaliteit verliezen, en we alles groter maken dan het is. Stel jezelf dan eens vaker de vraag; ‘Wat is het ergste wat er kan gebeuren’?

Onze samenleving is de afgelopen jaren in rap tempo gedigitaliseerd en gemoderniseerd. Ons brein heeft wat langer de tijd nodig om zich aan te passen. En soms als we langdurig stress ervaren, vallen signalen als een hogere hartslag niet eens meer op. Daarnaast negeren we soms bepaalde signalen waarmee ons lichaam zegt dat we een stapje terug moeten doen. Denk bijvoorbeeld aan hoofdpijn of misselijkheid.

Juist omdat we tegenwoordig veel met ons hoofd bezig zijn, is het goed om je bewust te zijn en te blijven van je lichaam. Hieronder een aantal tips;

Neem de tijd om ‘af te draaien’

Zorg dat je na een werkdag goed de tijd neemt om even ‘af te draaien’. Even rust in je hoofd en focus op hoe je je voelt. Even niet haasten.

Plan tussen je dag rust momentjes in en sta dan stil bij je lichaam

Probeer tijdens je dag rust momentjes in te plannen, even goed te ademen en te bedenken hoe het met je lichaam gesteld is. Voel je stress en spanning? Of ben je relaxt?

Focus op je ademhaling

Door je te focussen op je ademhaling krijg je meer rust in je hoofd, maar is het ook makkelijker om te voelen wat er speelt.

Meditatie

Door meditatie krijg je meer rust in je hoofd, maar leer je ook goed voelen als er spanning in je lichaam zit. Een body scan meditatie kan je hier bijvoorbeeld bij helpen. Er zijn veel verschillende video’s op YouTube. Daarnaast zijn er ook verschillende apps.

Plan ontspanning

Plan doordeweeks ook eens een avond helemaal niks, ga lekker relaxen en doen waar jij behoefte aan hebt op dat moment.

Notitieboekje

Elke dag in een paar zinnen opschrijven welke dingen je bezig houden, brengt je ook dichter bij je gevoel en de dingen die je bezig houden.

 

Deel:

Terug naar nieuws