10 tips om gezond van je vakantie te genieten

31-07-17 / Marc van Wersch

De bouwvak is begonnen, je kunt weer doorrijden, geen files, komkommertijd, herhalingen op televisie, hopelijk wat zon (hoewel die afgelopen week toch wat ver te zoeken was). Als je dit leest ben je net als ik nog lekker aan het werk. Misschien kijk je wel al uit naar je vakantie of blijf je lekker genieten in Nederland. Vakantie staat vaak ook gelijk met lekker eten, minder beweging en een totaal ander ritme. Dat mag ook en is het is ook heerlijk om op deze wijze even tot rust te komen.

Veel mensen komen toch weleens wat ongewenste kilootjes aan tijdens hun vakantie en dus in deze update 10 tips om van je vakantie te genieten zonder de extra bagage op weg naar huis!

10 tips

  • Afvallen hoeft niet tijdens een vakantie, ga voor stabiliteit.
  • Ga met de juiste mind-set op vakantie. Het idee ‘nu is het vakantie, nu mag ik alles’ is niet de meest handige. Wil je gezond en gebalanceerd leven dan zul je ook tijdens de vakantie keuzes moeten blijven maken. Keuzes maken betekent niet op alles ‘nee’ zeggen maar even nadenken voordat je ja zegt op een ijsje, kaasje, wijntje, taartje. Heb je er écht zin in? Of neem je het omdat het vakantie is?
  • Denk er bewust over na hoe je het tijdens je vakantie met eten en bewegen wilt doen.
  • Kies water in plaats van zoete drankjes.
  • Buffetten: ga 1 keer. Kies wat je lekker vindt en doe er wat groente bij. Denk na over wat je met de toetjes wilt: hoe vaak en hoeveel neem je?
  • Ga je naar Frankrijk en zijn kaas en wijn je valkuilen? Of ga je naar Italië waar je altijd te veel ijsjes eet? Maak duidelijke realistische afspraken hoeveel en hoe vaak je drinkt/ eet. Realistische afspraken zijn afspraken die jij kunt en wilt nakomen. Wees dus niet te streng.
  • Geniet en wees bewust van wat je eet en drinkt. En luister naar je lichaam. Genoeg is genoeg (ook op vakantie), dus stop dan met eten.
  • Beweeg! Je kunt overal bewegen, je hebt immers alleen je eigen lichaam daarvoor nodig. Wandelen, zwemmen of misschien een dansje wagen, het helpt allemaal mee.
  • Neem fruit en rauwkost mee voor onderweg/ op het strand.
  • Eet redelijk regelmatig. In elk geval 3 maaltijden. Als je de lunch overslaat is het logisch dat je ’s middags gaat snacken of ’s avonds te veel eet.

Marc van Wersch

Deel:

Terug naar nieuws