Jouw gezondheidsdoelen

21-11-17 / Laurina de Vries

Nog even en het is weer kerst, en wanneer het nieuwe jaar weer zijn intrede heeft gedaan begint ook iedereen vol goede moed aan zijn voornemens. We kennen het allemaal, je neemt je voor om te gaan hardlopen en wil gelijk die halve marathon inplannen. Of je wilt afvallen en gaat gelijk voor een kilo per week. Wat maakt toch dat we het gelijk zo groots willen aanpakken?

Wat zorgt ervoor dat we onze doelen niet halen?

Het is simpel om ergens aan te beginnen, de eerste dagen lijkt alles zo makkelijk. Maar op een gegeven moment merken we dat onze hoge doelen niet haalbaar zijn. Als we ons hebben voorgenomen geen alcohol te drinken, en je tijdens de borrel een biertje drinkt voel je je slecht. En dan maakt het ook niet uit als je dan nog een extra biertje drinkt, want je hebt het toch al verpest. Herkenbaar?

Vaak heeft het niet halen van doelen te maken met het feit dat we het onszelf wel erg moeilijk maken. Vaak denken we dat het aan ons gebrek aan doorzettingsvermogen ligt. Maar in werkelijkheid is de boosdoener vaak perfectionisme. Want zeg nou eerlijk; is het haalbaar om vanuit het niets helemaal geen alcohol meer te drinken? Of gelijk willen gaan voor de 10 kilometer?

Door deze hoge, en vaak onrealistische, doelen stoppen we op de eerste dag dat onze doelen niet zo lopen als gepland. We balen enorm en komen uiteindelijk geen stap verder.

Halveren

Maar hoe zorgen we er dan voor dat we wel haalbare doelen opstellen? Allereerst is het belangrijk dat je leert om realistische doelen te stellen. Je kunt dit doen door je doelen te halveren. Denk je bijvoorbeeld aan 10 kilometer lopen? Begin eens met 5. Of wil je een kilo per week afvallen? Begin eens met een halve kilo. Hierdoor worden je doelen al realistischer, en gelijk minder perfectionistisch.

Haalbaar

En onthoud, je gaat nooit in een rechte lijn omhoog. Af en toe heb je ook een dag waarop het niet zo goed zal gaan. Het regent enorm op de dag dat je wilt gaan hardlopen, en daarom haal je je 3 keer per week niet. Jouw innerlijke perfectionist zal aangeven dat je gefaald hebt. Maar het is niet erg als het een keertje niet lukt, onthoud dat je andere 2 keer wel goed gingen! En daarmee heb je ook resultaat gehaald! Probeer daarnaast ook eens wat vaker trots te zijn op wat je wel gehaald hebt, in plaats van wat je niet behaald hebt. Hiermee kun je veel meer voldoening halen uit de weg naar je doel. Deze is immers ook erg belangrijk!

Sportieve groet,

Laurina de Vries

Deel:

Terug naar nieuws