Vitaliteit: hype of noodzaak?

31-05-17 / Paul Zwama

Vroeger sprak men van werknemers die fluitend naar hun werk gaan. Tegenwoordig noemen we dit vitale werknemers. Grote bedrijven hebben tegenwoordig zelfs fulltime vitaliteitscoaches in dienst onder de noemer “corporate vitality”. Hoe lang zou het nog duren voordat de eerste CWO (Chief Wellness Officer) opstaat? Bedrijven als Unilever, Akzo Nobel , Arbo Unie, ABN Amro Arbo Services en KLM besteden veel aandacht aan de vitaliteit van hun werknemers. Ik ben van mening dat vitaliteit een nieuw onderdeel is geworden van de arbeidscultuur in Nederland.

Hype

Vitaliteit is te belangrijk om als hype gezien te worden, het gaat namelijk om de gezondheid en het geluk van mensen. Bedrijven moeten wel investeren in de vitaliteit van medewerkers want het levert uiteindelijk geld op! De ROI’s van goede vitaliteitsprogramma’s variëren van 150-400%! Om nog maar te zwijgen over een MVO beleid, of over werknemer tevredenheid, productiviteit, geluk, plezier en energie. Vitaliteit is hot en dat blijft zo. Vitale ondernemingen bereiken uiteindelijk een hoger rendement en het zal niet lang duren totdat vitaliteit een hoofdonderdeel gaat worden in cao onderhandelingen.

Ripple effect

In veel gevallen zijn fitheid, plezier, passie en respect bepalend voor het onderscheidend vermogen van organisaties. Het zijn uiteindelijk deze vitale medewerkers die gewaardeerd worden door de klant en die nieuwe klanten kunnen binnenhalen. Het zijn echter ook de mensen die met hun fitheid, plezier, passie en respect gewaardeerd worden door de partner, buren, familie, kennissen en hun omgeving. Investeren in vitaliteit is meer dan een investering in werknemers. Het gaat veel verder dan dat. Ik noem dit het “ripple effect”; een steen in het water gooien zorgt voor veel meer golfjes dan 1…

Met sportieve groet,

Paul Zwama

Deel:

Terug naar nieuws