Voeding: the key is balance

10-10-18 / Laurina de Vries

Zoals jullie weten benadrukken wij bij IVVO dat een gezonde leefstijl belangrijk is. Voeding is daar een onderdeel van. En vandaag wil ik jullie daar meer over vertellen, want wat is nu precies een gezonde leefstijl? En hoe zorgt je voor balans zodat je het ook echt kunt volhouden?

Allereerst goed om de definitie van gezond eten te bepalen. Want wat is gezond eten voor jou? Door de jaren heen zijn er veel verschillende diëten gepromoot als gezond, van glutenvrij, tot paleo tot vegan. Door de bomen zien we het bos niet meer, want wat is nu gezond? En wat niet?
Maar ook de andere kant, waar ik al eens eerder over schreef, wanneer wordt gezond gedrag ongezond en obsessief?

Ik weet dat er geen simpel en eenduidig antwoord is, maar ik geloof in eenvoud en balans. Maar ook in iets dat je goed kunt volhouden. Want niemand wordt gelukkig van alleen groene salade en sapjes, gember thee en water. Het gaat om de balans vinden, en weten vast te houden. Hieronder vind je een aantal richtlijnen die je daarbij kunnen helpen.

Ga voor een gezonde basis ; Eet 2 stuks fruit en 200 gram groenten per dag.

Misschien een open deur, maar toch lang niet iedereen komt aan deze hoeveelheid. Wanneer je dit vasthoudt, heb je een goede basis.

Kies voor variatie in je voedingspatroon en maak bewuste keuzes.

Hoe meer variatie, hoe beter. Het zorgt ervoor dat het leuk blijft en nieuwe dingen probeert. Daarnaast krijg je meer verschillende voedingsstoffen binnen. Bekijk eens verschillende websites met recepten, en maak een lijstje van de dingen die je lekker vindt. Een koekje bij de koffie, zonder bewust te genieten omdat het er nu eenmaal ligt, is zonde. Probeer vooral te bedenken van welke dingen je geniet, en maak hier dan bewuste keuzes in. Zelf ga ik altijd voor iets wat ik een 9 waard vind. Daardoor is makkelijker om bewust te genieten, maar ook om de dingen te laten staan die je helemaal niet zo lekker vindt.

Blijf zoveel mogelijk bij het seizoen

Tegenwoordig kan je het hele jaar door alles kopen. Het is goed om zoveel mogelijk bij het seizoen te blijven. Allereerst omdat de kwaliteit van de producten het beste is. Daarnaast omdat het voor je lichaam ook goed is. In de winter warme soep, in de zomer een salade. Luister daarbij goed naar je lichaam.

Hoe korter de ingrediëntenlijst, hoe beter.

Als je ‘bewerkte’ producten koopt, zoals muesli of crackers, is het goed om de ingrediëntenlijst te bekijken. Hoe minder, hoe beter, met name als het ingrediënten met een aparte naam zijn. En nog een interessant feitje; als suiker aan het begin staat, betekent het dat het product veel suiker bevat.

Probeer je suikerinname te beperken.

In veel bewerkte producten zit suiker, van pastasaus, tot muesli en gerookte zalm. Probeer je bewust te zijn van de hoeveelheid suiker die je tot je neemt. En lees regelmatig de ingrediëntenlijst. Vermijd daarmee onnodige suikers.

80/20 regel

Genieten is belangrijk, en dit is prima te combineren met een gezonde basis. Ga voor 80% gezond, dan mag die 20% minder gezond zijn.

Deel:

Terug naar nieuws