Waarom goed slapen zo belangrijk is

10-09-19 / Talja Lambert

De vakantieperiode ligt voor de meeste van ons alweer achter ons. Een periode waarin je meer hebt kunnen uitrusten en mogelijk ook meer tijd hebt besteed aan slapen. Nu het ritme van alledag weer aan de gang is, de dagen langzaam korter worden, vinden wij het goed om nogmaals onder de loep te nemen waarom goed slapen zo belangrijk is.

In de laatste decennia is men in ons land steeds korter gaan slapen met alle gevolgen van dien. Slaapgebrek leidt tot verminderde concentratie, een slecht humeur en intense vermoeidheid. Slaap kun je zien als een dagelijks terugkerende toestand waarin je lichaam en geest tot rust komen doordat de spieren zich ontspannen. Je kunt daarnaast langer zonder eten dan je zonder slaap kunt blijven leven. Tijdens de slaap wordt je voorraad glycogeen weer bijgevuld, wat zorgt voor voldoende energie gedurende de dag. De natuur heeft het zo geregeld dat ook al probeer je wakker te blijven, je toch vroeg of laat in slaap valt. Waarom slapen toch zo belangrijk is? Wij vroegen het Talja Lambert, medeoprichter van onze partner Saraja Slaapcursus.

Slapen is van belang voor je levenskwaliteit

waarom-slapen-zo-belangrijk-is-IVVO

“Geef dagelijks aandacht aan je slaap, het is van belang voor je levenskwaliteit. En dat heeft verschillende belangrijke redenen”, zegt slaapexpert Talja Lambert.

Helaas is het nog steeds zo dat een derde van de mensen vindt dat ze niet voldoende slaap krijgen, wat zowel hun fysieke als mentale gezondheid beïnvloedt. Slaap heeft invloed op de algehele gezondheid en op elke leeftijd. En dat merk je zodra het niet zo goed gesteld is met de nachtrust. Je bent kribbig en functioneert slechter, zowel privé als op het werk. Je bent sneller ziek of er ontstaan fysieke klachten.

Slaap heeft alles te maken met ons brein

Waarschijnlijk hoef ik je niet meer te vertellen dat wij volwassenen tussen de 7 en 9 uren slaap per nacht nodig hebben. Misschien is je focus hierop hebben zelfs wel het belangrijkste wat je kunt doen om ervoor te zorgen dat je fysiek en mentaal goed in je vel zit. Want je lichaam krijgt uiteraard de nodige ontspanning als het die uren languit (of opgekruld) in bed ligt te rusten. Maar meer nog heeft slaap alles te maken met ons zenuwcentrum, met herstel van ons brein.

Het brein als een soort computer

Slaap houdt bijvoorbeeld de bedrading en verbindingen van het brein gezond. We nemen overdag een veelheid aan informatie op. In de nacht worden hersenverbindingen oftewel synapsen van herinneringen die niet zo belangrijk voor ons zijn afgebroken. Belangrijke dingen worden opgeslagen in ons langetermijngeheugen. Je kunt ons brein daarmee eigenlijk zien als een soort computer die opgeschoond wordt in de nacht. Daardoor ontstaat er nieuwe geheugenruimte zodat we de volgende dag weer nieuwe dingen kunnen opnemen.

Ons brein wordt ’s nachts gereinigd

Daar blijft het niet bij. Onze hersencellen produceren namelijk ook afvalstoffen. Tijdens de slaap neemt hersenvocht deze afvalstoffen mee om het via kleine bloedvaatjes af te voeren uit de hersenen. Zo kunnen we ons na een goede nachtrust weer goed op onze taken concentreren.

We maken groeihormonen aan in de nacht

Daarnaast maken we tijdens de diepe slaap in de nacht het menselijk groeihormoon aan. Dit Human Growth Hormone (HGH) helpt bij de reparatie en de groei van cellen en weefsels. Kort gezegd komt het er op neer dat het lichamelijk herstel en genezingsprocessen bevordert.

Slaap is fundament voor een gezonde body en mind

Een goede nachtrust is daarmee een van de belangrijkste pijlers van gezondheid. Dat merk je al na één nacht slechte slaap. Je hebt watten in je hoofd, kunt je niet goed concentreren en maakt fouten. Je voelt weinig energie en bent chagrijnig. Bovendien ben je vatbaarder voor een verkoudheid of griepje. Maar kwalitatieve en voldoende slaap is niet alleen voor nu een goede zaak. Ook om gezond ouder te worden is in het heden investeren in een goede nachtrust essentieel. Het vermindert het risico op bijvoorbeeld obesitas, depressies, hart- en vaatziekten en alzheimer. Trouwens… je voelt je er op latere leeftijd niet alleen beter bij, je ziet er daardoor ook nog eens jonger uit. Neem je slaap daarom vooral serieus als je met een fitte body en mind door het leven wilt gaan!

Tien tips voor goed slapen:

  • Hanteer een vast slaap- en waakritme.
  • Als je de gewoonte hebt om een dutje te doen overdag, laat deze dan niet langer duren dan 20 minuten
  • Neem 4 uur voor je gaat slapen geen alcohol meer tot je en rook niet.
  • Vermijd cafeïne 6 uur voor het slapen gaan. Dit omvat koffie, thee en veel frisdranken, evenals chocolade.
  • Vermijd zwaar, pittig of suikerachtig voedsel 4 uur voor het slapen gaan. Een lichte snack voor het slapengaan is wel oke.
  • Beweeg, sport regelmatig, maar niet vlak voor het slapen gaan.
  • Gebruik comfortabel beddengoed.
  • Vind een comfortabele slaapkamertemperatuur en houd de kamer goed geventileerd.
  • Blokkeer alle storende geluiden en elimineer zoveel mogelijk licht in je slaapkamer.
  • Gebruik het bed alleen voor slaap en seks. Gebruik je slaapkamer niet als kantoor, werkkamer of recreatieruimte.

Benieuwd naar de workshop Slaap & Vitaliteit?

Onze Workshop Slaap & Vitaliteit  wordt gegeven door Saraja Slaapcursus  van Talja Lambert. Er wordt ingegaan op het ontstaan van slapeloosheid en het belang van ontspanning. De tips en oefeningen uit de workshop kunnen vervolgens direct toegepast worden om de persoonlijke slaap en vitaliteit te verbeteren. Deze workshop zorgt ervoor dat men beter uitgerust en energieker te werk kan gaan! Bekijk de workshop.

Vraag de workshop Slaap & Vitaliteit aan!

Deel:

Terug naar nieuws