Wereldgezondheidsdag

05-04-18 / Laurina de Vries

Op 7 april was het Wereldgezondheidsdag. Een dag in het leven geroepen door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Wij willen je in deze update inspireren om eens stil je staan bij je gezondheid. Gezondheid is namelijk niet voor iedereen vanzelfsprekend. Wij geven je een aantal tips op het gebied van leefstijl. Leefstijl kun je zien als gedrag wat van invloed is op je gezondheid.

Ga voor meer beweging

Dit klinkt misschien als een open deur, maar probeer meer te bewegen tijdens je dag. Soms zitten we onbewust en onnodig. Probeer eens wat vaker om telefoontjes staand te plegen, een overleg wandelend te doen en ga wat vaker naar de bovenste verdieping om koffie te halen.

Wil je bijhouden hoeveel je loopt? Schaf dan een stappenteller of een activity tracker aan. Ga voor minimaal 6000 stappen per dag om je gezondheid een boost te geven.

Lach meer

Lachen is gezond! Als volwassene lach je vaak veel minder dan een kind. Wanneer je veel lacht heeft dat een positief effect op je immuunsysteem, wat maakt dat je minder vatbaar bent voor infecties. Verder maakt je lichaam het gelukshormoon endorfine aan. Dus; lach eens vaker met je collega’s om een (flauwe) grap. 

Volg geen crash diëten en ga voor een gezond voedingspatroon

Het volgen van een crash dieet wordt voor veel mensen opeens interessant als de zomer eraan komt. Je lichaam en je omgeving worden hier alleen niet zo blij van. Het is slecht voor je metabolisme en gewicht, verschillende onderzoek hebben aangetoond dat je uiteindelijk meer aankomt van een crashdieet dan dat je afvalt. Daarnaast is het volgen van een crashdieet niet erg positiefs voor de mensen in je omgeving, je wordt vaak humeurig. Ga in plaats daarvan voor een voedingspatroon wat je ‘je hele leven’ kunt volhouden. Ga in de basis voor gezond, en geniet van de minder gezonde dingen. Als leidraad kun je de 80/20 regel aanhouden. Ga voor 80% gezond en 20% minder gezond. Hierdoor voel je je minder schuldig wanneer je dat lekkere taartje hebt gegeten, geniet je bewust én kun je het volhouden.

Reduceer stress in je leven

Teveel stress in je leven is echt funest. Sommigen mensen gaan door teveel stress ongezond veel eten en anderen eten juist veel te weinig. Daarnaast uit stress zich vaak ook lichamelijk, bijvoorbeeld door hoofdpijn, pijn in je nek en schouders. Verder heeft teveel stress een negatief effect op je slaap. Probeer daarom voldoende te ontspannen en op te laden, op een manier die voor jou werkt. Daarnaast kan het helpen om jouw stress signalen op te schrijven, hierdoor kun je snel zien wanneer je teveel stress ervaart.

Zorg voor een goede nachtrust

Voldoende slaap is erg belangrijk, je voelt je overdag meer uitgerust, kunt meer aan en je bent productiever. Als maatstaf geldt dat je gemiddeld 7 tot 9 uur slaap nodig hebt. En probeer de kwaliteit van je slaap te verbeteren. Leg je telefoon bijvoorbeeld niet naast je bed en begin een uur voor je gaat slapen met ontspannen; geen mails meer beantwoorden, geen serie waar je onrustig van wordt. Daarnaast kan het helpen om een vast slaapritueel te hebben.  Bijvoorbeeld ’s avonds een rondje met de hond lopen, daarna een douche nemen en nog even lezen in bed.

Laurina de Vries

Deel:

Terug naar nieuws