De positieve effecten van yoga op je lichaam én geest

25-06-18 / Laurina de Vries

Op 21 juni was het de internationale dag van de yoga. Het doel van Yoga Dag Nederland is om bij te dragen aan een betere wereld, die begint bij jezelf. Door het beoefen van Yoga creëer je een positief effect op je directe omgeving. Om hier zelf ook aan bij te dragen, heb ik vorige week een proefles Bikram Yoga gedaan. Ik ben enthousiast! Vandaag vertel ik je daarom meer over de positieve effecten op je lichaam én geest.

Een gezond lichaam en geest zijn de basis voor een gelukkig leven, en Yoga kan hier een goede bijdrage aan leveren. Voor mij staat het symbool voor ontspanning en rust in mijn hoofd. De ademhalingsoefeningen in de les helpen mij ook in het dagelijks leven, wanneer ik stress ervaar (tijdens een werkdag) pas ik deze oefeningen toe.

Steeds meer mensen in Nederland ontdekken Yoga en de positieve effecten daarvan. Heb je zelf al eens een les gevolgd?

Welke gezondheidsvoordelen kent Yoga?

Allereerst helpt Yoga je om stress te verminderen; door de ontspanningsoefeningen komt er minder van het stress hormoon cortisol vrij in het lichaam. Verder helpt het je om angst, depressie, vermoeidheid en slapeloosheid tegen te gaan. Je leert om je gedachten en zintuigen tot rust te brengen. Hierdoor kan het makkelijker zijn om ‘de uit-knop’ te vinden. Daarnaast kun je door Yoga je focus verbeteren omdat je leert om in het hier en nu te zijn. Vaak kunnen we ons druk maken of bezig zijn met wat er gaat komen, daarmee verliezen we focus.

Naast de mentale effecten, zijn er ook veel positieve lichamelijke effecten. Yoga vergroot je flexibiliteit en versterkt je spieren. Wanneer je je spieren regelmatig stretcht, worden deze flexibeler. Hierdoor verklein je de kans op blessures. Daardoor kan Yoga ook goed zijn naast sporten als bootcamp of hardlopen. Door langer in een houding te blijven, kan het zelfs je botten versterken.

Kortom; een mooie manier om zowel te werken aan je lichaam als je geest. Er bestaan veel verschillende vormen van yoga, kijk daarom welke vorm bij jou past. Zelf heb ik een les Bikram yoga gedaan, wat je beoefent in een verwarmde ruimte van 38 graden. Dit maakt het makkelijker voor je spieren om de houdingen uit te voeren. Na de les voelde ik mij licht en flexibel, en ervaarde ik innerlijke rust.

Past yoga niet helemaal bij jou, maar wil je wel innerlijke rust ervaren? Probeer dan eens om mediteren.

Namasté,
Laurina

Deel:

Terug naar nieuws