Zoveel beweging heeft je brein nodig voor een boost.

11-09-18 / Laurina de Vries

Beweging is enorm belangrijk je. En niet alleen voor je lichaam, ook je brein geef je een enorme boost door beweging! Door sport neemt de hersencapaciteit toe, en het verbetert onze denkcapaciteit. Maar hoeveel moeten we bewegen om de positieve gevolgen van beweging te ervaren?

Beweging en je brein

Allereerst is het goed om te weten dat het gaat om regelmatige beweging. Dit bleek uit een internationale studie die recent gepubliceerd is in het wetenschappelijke tijdschrift Neurology Clinical Practice. Of je gaat voor Yoga, (hard) lopen of fitness, het werkt allemaal.

En het is bijzonder omdat de wetenschap tot voor kort niet wist hoeveel beweging we precies nodig hadden om ons brein een boost te geven. Daarnaast is uit het onderzoek duidelijk geworden dat beweging cognitieve achteruitgang tegen gaat. En momenteel zijn er nog geen medicijnen die dit doen.

Hoeveel beweging heb je nodig?

Concreet gaat het erom dat je in 6 maanden tijd 52 uur beweegt. Hoe je dit precies indeelt maakt niet uit. Je kunt alle wekelijkse activiteit in je weekend doen, of juist verdelen over alle dagen.
De voordelen van beweging is met name in bepaalde delen van de hersenen te zien. Plannen, informatieverwerking, focus & aandacht en het denken wordt verbeterd. En deze hersenonderdelen zijn enorm belangrijk bij het uitvoeren van je werk.
Probeer daarom je lunchpauze niet (meer) zittend achter je bureau te spenderen, maar ga wandelen! Als je elke dag een wandeling van 20 minuten maakt, kom je in die 6 maanden uit op 52 uur.

Is een lunchwandeling voor jou (op een bepaalde dag) niet haalbaar? Probeer dan gedurende de dag zoveel mogelijk te bewegen:

– Pak de trap in plaats van de lift.
– Pak een kop koffie op een andere verdieping
– Parkeer je auto wat verder weg.
– Doe je overleg wandelend.
– Beweeg per uur 2 minuten.

Om de positieve effecten voor je lichaam én geest te ervaren, is het goed om naast je lunchwandeling ook nog te gaan voor een sport, waarvan je echt kunt genieten. Hierdoor maak je je lichaam extra sterk en verklein je bijvoorbeeld de kans op hart- en vaatziekten. Om deze effecten te behalen, komt het neer op 150 minuten per week matig/intensief bewegen. Hierdoor verhoogt je hartslag, maar ben je nog wel in staat bent om ( enigszins buiten adem) een praatje te maken.

Veel succes!

Deel:

Terug naar nieuws