Naar alle blogs
16 mrt '22

Meer bewegen tijdens werk doe je zo!

De lente staat voor de deur. Tijd dat jij en jouw collega’s opstaan van de bureaustoelen en de (werk)winterdip achter laten. Het beste medicijn hiervoor is nog altijd beweging. Dat komt doordat lichaamsbeweging in bijna elke vorm stressverlagend kan werken. Wil je weten hoe jij en jouw collega’s tijdens werk meer kunnen bewegen? Lees dan onze tips!

Op dit moment zitten werknemers in Nederland gemiddeld vier uur per dag. 21 procent van de werknemers zit zelfs acht uur op een werkdag. In vergelijking met andere Europese landen zitten Nederlanders het meest, blijkt uit onderzoek van het TNO. En we weten inmiddels allemaal dat te lang zitten niet goed is voor de gezondheid. Als werkgever kan jij bijdragen aan een actieve werkomgeving, waardoor jouw werknemers kunnen bewegen tijdens kantoortijden. Dit hoeft geen kostbare aangelegenheid te zijn, het gaat niet om het installeren van een fitnessruimte of het betalen van een personal trainer voor elke bureau-gebonden kantoormedewerker. Het goede nieuws is dat er een aantal eenvoudige dingen is, die jij kan doen om een actieve werkomgeving te creëren.

 

Tekst gaat onder afbeelding verder

yoga groep in park

Hier zijn 5 tips die je op weg kunnen helpen:

• Introduceer ‘walking-meetings’. Deze kunnen vooral nuttig zijn voor 1-op-1’s en wat minder formele afspraken. Frisse lucht zorgt ook inspiratie, energie en helderheid in het hoofd.

• Organiseer sportworkshops, dit kan wekelijks bijdragen aan wat extra beweging van jouw medewerkers. Een bootcamp na of voor werktijd. Of een yogasessie of boksles tijdens de lunch.

• Haal de stoelen uit een van je vergaderruimtes en voilà: een ‘staande’ vergaderruimte. Maak een geen-stoel-beleid voor de ruimte en houd je daaraan. Een extra bijkomstigheid is misschien een kortere vergadering (en wie houdt daar nou niet van?)

• Voer telefoongesprekken staand. Rol jouw eigen stoel naar achteren en sta op. Simpel. Moedig anderen aan hetzelfde te doen.

• Hanteer de 5 over 55 regel. Deze is heel gemakkelijk te onthouden: Sta om de 55 minuten op en ga bewegen. Trek de collega die naast je zit mee en stel een wedstrijdje planken voor.

Ben je benieuwd hoe IVVO  jouw collega’s actief kan krijgen? Bekijk ons aanbod